”Vi har rejst bekymringen til transportministeren," siger socialdemokratiets postordfører om den nye postlov
Den 1. januar 2024 blev postmarkedet liberaliseret. PostNords befordringspligt blev ophævet, og momsfritagelsen for magasinudgivere, der brugte PostNord bortfaldt samtidig. Der er altså en hel ny situation på distributionsmarkedet, hvor foreninger på grund af øgede distributionsomkostninger kan blive nødt til at sende færre magasiner til sine medlemmer eller måske endda kan blive tvunget til at stoppe med at udgive trykte magasiner.
GRAKOM har interviewet Socialdemokratiets postordfører, Thomas Monberg om den nye postaftale. Han er selv uddannet trykker, og har arbejdet 25 år i den grafiske branche. Heraf fem år som tillidsmand. Blandt andet er han uddannet hos Schurpack i Horsens. Med sin grafiske baggrund er han en af dem, der forstår magasinudgivernes bekymringer, da han selv kender branchen godt.
Thomas Monberg, hvorfor er Socialdemokratiet gået med til at liberalisere postloven, herunder at fjerne momsfritagelsen på befordring af magasiner?
”Socialdemokratiet er gået med i aftalen, fordi vi kunne se, at brevmarkedet er faldet rigtig meget. Fra år 2000 og til nu er der kun omkring 10 pct. tilbage af markedet. Så udfordringen var, om staten fortsat skulle støtte en befordringspligt med det marked.”
Hvad tænker du om, at flere foreninger og magasinudgivere rammes af, at de nu skal til at betale moms på distribution af deres magasinudgivelser? Mange af dem siger, at de frygter en højere pris på distribution og en anden kvalitet af distributionen end tidligere?
”Vi har faktisk rejst bekymringen til transportministeren. Netop fordi vi er bekymrede for udgivelser, som ville blive ramt af momsen, og at det kunne koste livet for oplysende magasiner.”
I lyset af den meget hastige implementering af postaftalen har blandt andre GRAKOM foreslået, at man giver en kompensation til de magasinudgivere, der bliver ramt. Evt. som en overgangsordning over nogle år. Men ifølge Thomas Monberg er det svært at gøre nu, men han har bragt forslaget på bane.
”Jeg har set forslaget om kompensation fra flere organisationer, herunder GRAKOM - også evt. kompensation i en overgangsordning. Jeg har også arbejdet videre med forslaget og vendt muligheden med andre. Men der er desværre frygt for, at hvis man giver støtte eller økonomisk kompensation fra starten, så vil priserne på distribution ikke finde sit naturlige leje.”
Thomas Monberg er dog godt klar over, at den nye postlov vil få konsekvenser for nogle foreningers udsendelse af trykte magasiner:
”Jeg er med på, at nogle magasiner vil begynde at sende ud digitalt eller helt droppe at udgive magasiner. Den bekymring anerkender jeg som tidligere grafisk trykker. Vi må se, hvordan det går, jeg vil følge det meget tæt og så kigge på mulighederne, hvis konsekvenserne bliver voldsomme.”
Hvilke muligheder er der?
”Der er bl.a. aftalt et tre måneders eftersyn her det første år, hvor vi får en rapport. Der vil jeg fx være meget opmærksom på leveringssikkerheden og serviceniveauet i hele landet.”
Thomas Monberg tilføjer, at man også hos Socialdemokratiet har haft stor fokus på, at alle borgere i Danmark skal have mulighed for at sende og modtage post lige meget, hvor i landet de bor.
”Og det skal selvfølgelig være til samme pris og med samme leveringssikkerhed,” siger Thomas Monberg.
Om Thomas Monberg
Thomas Monberg er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet og postordfører.
Han er uddannet grafisk trykker hos Schurpack og har arbejdet i flere grafiske virksomheder. Thomas Monberg har været medlem af byrådet i Horsens kommune i en årrække og har siden 2022 været medlem af Folketinget.
Artikel blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 1/2024.