Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

"Vi har aldrig fået en opringning fra en emballageproducent"

"Vi har aldrig fået en opringning fra en emballageproducent" "Det kan man vist godt kalde en omvendt pitch," konstaterede adm. direktør i GRAKOM, Thomas Torp, da der kom adskillige opfordringer fra kunderne om, at de gerne vil kontaktes af emballagevirksomhederne. Opfordringerne kom på den nyligt afholdte konference, Emballagedagen, hvor 80 deltagere blev klogere på fremtidens emballagetrends. EmballageForum var arrangør af konferencen.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 06. oktober 2022
"Det kan man vist godt kalde en omvendt pitch," konstaterede adm. direktør i GRAKOM, Thomas Torp, da der kom adskillige opfordringer fra kunderne om, at de gerne vil kontaktes af emballagevirksomhederne. Opfordringerne kom på den nyligt afholdte konference, Emballagedagen, hvor 80 deltagere blev klogere på fremtidens emballagetrends. EmballageForum var arrangør af konferencen. 

Da Emballagedagen i sidste uge blev afholdt på Hotel Severin i Middelfart, kom der flere opfordringer til emballagebranchen, som må have fået mange af de omkring 80 deltagere til at gå hjem og overveje en telefonopringning.

For flere oplægsholdere fra kundesiden kom med helt klokkeklare og direkte opfordringer til leverandørerne:

”Vi ved ikke nok om emballage. Vi har brug for hjælp og viden fra emballageindustrien, så ræk endelig ud til os,” lød det fx fra 7-Elevens to oplægsholdere, kategorichef for bageri og mejeri Emilie Skouboe, og kategorichef for friske fødevarer Thomas Kjær.

Foodservicechef Hanne Thøgersen hos Hanegal var også klar i spyttet:

”Vi tror på, at det er vejen frem at kunne genanvende emballage, og vi afsøger hele tiden nye muligheder og skubber på for at være på forkant, så har I nogle gode ideer, som passer til vores produkter, så giv os endeligt et kald.”

Også medstifter og CEO i Planteslagterne, Emil Andersen, bød op til dans:

”Vi har udfordringer med, hvordan man sælger frostvarer på en flot måde, og hvor vi samtidig kan spare på materialerne, så vi vil meget gerne have input fra jer emballageproducenter.”

Som GRAKOMs adm. direktør Thomas Torp, der var konferencier på Emballagedagen, udtrykte det: ”Det kan man vist godt kalde en omvendt pitch.”

En af flere trends: Indgå samarbejder
Udover de direkte opfordringer til samarbejde, bød Emballagedagen, som var arrangeret af EmballageForum, på en gennemgang af fremtidens emballagetrends, leveret af kreativ direktør og trendspotter Helle Dollerup Wegeberg fra Cameleon Creatives.

Meget kort sagt handler de om at udnytte nye teknologier, afsøge bæredygtige muligheder og finde spændende samarbejder.

Netop trenden om bæredygtige muligheder, er lige præcis det, emballagevirksomheden DS Smith fokuserer på, fortalte Mette Staal, der er ansvarlig for innovation.

”Vi kan ikke blive ved med at producere og smide ud, vi skal tænke cirkulært,” sagde Mette Staal. Hun tilføjede, at forbrugerne gerne vil købe produkter med genanvendeligt materiale, men ikke så mange gør det.

Her henviste hun til en af de øvrige emballagetrends, nemlig at indgå samarbejder, så man gør det nemmere for forbrugerne at træffe beslutningerne, når de står i butikken:

”Med partnerskaber kan detailhandlen minimere madspild og emballagespild,” sagde Mette Staal og tilføjede, at innovation ikke kun kommer fra selve emballagen, men også kan komme i samspil mellem produkt og emballage.

Nøjsomhed er det nye sort
Emballage er blevet synligt som aldrig før. Det skyldes både e-handel, og - især – sortering. Det sagde Pernille Holm fra Perpective Lab, der fortalte om fremtidens forbrugertrends på Emballagedagen.

Det betyder, at emballage ofte bliver forbundet med skam og skyldfølelse. Følelser som kan ændres til noget positivt og får en ekstra værdi for forbrugeren, hvis det kan genbruges.

Og udover at kigge frem mod fremtidens trends, skal man måske også kigge tilbage, mente Pernille Holm:

”Når forbrugerne interagerer med fødevarer, kan der være forskellige referencepunkter, som forbrugerne vender tilbage til. I denne tid er det nøjsomhed ligesom i efterkrigstiden.”

Pernille Holm er ofte ude hos forbrugerne for at undersøge deres adfærd, og lige nu oplever hun, at der bliver lavet viktualierum og indkøbt bøtter til at opbevare madvarer i, og hun forudser samtidig, at fx syltning og fermentering får en opblomstring.

Tommelfingerregel for producentansvar
Sidste indslag på Emballagedagen var fra Vana - Dansk Emballageansvar. Her gav udviklingskonsulent Marit Vedelsdal en status på, hvor langt foreningen er nået med at etablere en kollektiv indsamlingsordning, der skal være på plads, når det nye producentansvar træder i kraft den 1. januar 2025.

Hun fortalte endvidere, at foreningen fik mange spørgsmål om, hvem der får ansvaret. Det korte svar på det var:

"Vi tror, at det ender med, at det er private label indehavere, produktproducenter, importører og bemyndigede repræsentanter, der får ansvaret.Tommelfingerreglen er, at det er dem, som vil have produktet på markedet, og ikke dem, der gør det for dem," sagde Marit Vedelsdal. Eller sagt med et eksempel: "Det er ikke fabrikken, der laver plastikdunken, men dem, der putter noget i plastikdunken."

Deltagerne på Emballagedagen kvitterede med, at knap 90 pct. evaluerede dagen som tilfredse/meget tilfredse med dagen, og i næste udgave af GRAKOMs blad, Kommunikationsindustrien, der udkommer til december, vil der komme uddybende artikler om Emballagedagen.

Topbillede
Fra venstre øverst: Marit Vedelsdahl, Thomas Kjær og Emilie Skouboe, Emil Andersen, Hanne Thøgersen, Pernille Holm, Helle Dollerup Wegeberg, Mette Staal, Thomas Torp. Foto: Bent Nygaard.

deltagere-foto_bentnygaard_emballagedagen-2022-780.jpg

Et uddrag af deltagerne på Emballagedagen. Foto: Bent Nygaard

Læs også
Det går godt for Den Danske Reklameskole, der genopstod i sommer, og som har undervisning i København og online. Derfor udvider man nu med både ADlinjen og Tekstlinjen i Aarhus.
Reklamebureauet står bag ideen til en ny grøn gazelle, som er udarbejdet for dagbladet Børsen og NRGi.