"Vi fortæller hele tiden historier"
Historien om Sprout-blyanten passer perfekt ind i nutidens fokus på bæredygtighed: En blyant, der bliver til en plante, når man ikke længere kan skrive med den.
Og historier er da også det, som virksomheden bag blyanten fokuserer på, for både at brede budskabet, og ikke mindst for at sælge de mange forskellige versioner af blyanter.
Sprout er af en del af promotion-markedet, og har siden 2013, hvor danskeren Michael Stausholm overtog et patent fra nogle studerende på Massachusetts Institute of Technology, solgt 52 mio. plantbare blyanter til over 80 lande med Italien som det største marked og også med stort fokus på Frankrig, Spanien, UK, Tyskland og USA.
Nu vil Sprout gerne fokusere på Skandinavien, hvor man ser et stort potentiale, fortæller global salgsdirektør Camilla H. Vedel:
”Vi har haft størst succes med markeder uden for Skandinavien, som vi til gengæld vil sætte fokus på i 2023. Bl.a. skal vi have øget salget i Danmark, hvor vi kun sælger 3 pct.”
Udover at man bruger PR som en marketing driver, og hele tiden skyder historier ud om især bæredygtighed fra PR-afdelingen, hvor Sprout har seks ansatte i fem europæiske lande samt USA, ud af et team på 35, er planen at salgsafdelingen går efter specifikke brancher, som for eksempel energi- og hotelbrancherne.
”Især hotelbranchen er relevant, for den bliver mødt med store krav til service og oplevelser af kunderne, og her kan vores produkter gøre en stor forskel. De kan udgøre en unik lille gave på hotelværelserne, til konferencer eller events.” siger Camilla Vedel.
Transparens ligger i Sprouts DNA
Det startede med en blyant, der kan blive til en plante, men virksomheden har udviklet produktet, så det kan bruges i mange sammenhænge.
"Det primære produkt er vores plantbare blyant på et singlecard, der kan customizes, så både blyant og kort har logo og det rette budskab på fra virksomheden. Bag på kortet er der en planteguide. Et andet produkt er singlekortet med blyant og en notesbog, som også kan customizes," siger Camilla Vedel og fortsætter:
”Det er supergenialt på steder, hvor der er behov for at tage noter, fx konferencer og hoteller."
Udover at der er en del produktudvidelser i forhold til selve blyanten, har Sprout også udvidet med en makeup blyant, som man forventer sig meget af.
Fra Camilla Vedel lyder det, at det er vigtigt hele tiden at udvikle sin forretning og sine produkter.
”Vi forsøger hele tiden at udvikle og blive bedre, og det er klart blevet nemmere for os at komme igennem med vores budskab, fordi vi har stort fokus på transparens. Det er kunderne, der udstikker kravene, og de krav kommer der flere og flere af, og her står vi stærkt, fordi transparens ligger i vores DNA.”
Sprout kommer ikke sovende til transparens. De har fået lavet livscyklusanalyser (Life Cycle Assessment, også kaldet LCA, red.) hvor 3. part er inde over til at dokumentere, fortæller Camilla Vedel:
”Vi har en 3. part inde over for at gennemgå hele forretningsdelen, og hvad vi udleder. Desuden har vi lavet en blockchain app, hvor man kan se, at vores træ kommer fra Polen og ikke fra Asien. Det er vigtigt for at overleve, at man kan underbygge, at man gør det, man siger.”
Sprout har netop meldt sig ind i DPA, fordi man gerne både vil have og give inspiration, og det passer rigtig godt ind i, at man netop nu vil satse mere på Danmark og Skandinavien.
”Vi vil gerne bredere ud, og hvis vi kan få et samarbejde med nogle andre i DPA, vil vi gerne det, så vi kan hjælpe hinanden med at vokse.”
Fakta om Sprout
Sprout-blyanten er et patenteret produkt, som bliver produceret i USA og Polen. Sprout sælger både til b2b og direkte til forbrugere.
Sprout-blyanten fås med 11 forskellige frø, som fx krydderurter, blomster og sågar en træsort.
Produkterne bruges til mange forskellige ting som fx, rekruttering, medarbejdergaver, på restauranter, jubilæer, til kunder etc.