Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Vi forsvarer den kommercielle ytringsfrihed
Tirsdag 09. juni 2015
Den kommercielle ytringsfrihed er under pres. Både i Danmark og i Europa. Der ses flere og flere eksempler på forsøg på at indskrænke ytringsfriheden, når det gælder virksomheders mulighed for at markedsføre sig. Et ganske nyt eksempel er den reklameafgift, som regeringen indtil for ganske nylig havde planer om at indføre. Altså en skat, der ar til formål at indskrænke den kommercielle ytringsfrihed. Et andet aktuelt eksempel er, når EU og flere lande verden over lige nu overvejer at indføre logoforbud på eksempelvis cigaretpakker. Logoforbuddet vil betyde, at alle logoer og farver fjernes og erstattes af et ensartet udseende. Og dette er blot begyndelsen på den tendens, der går under navnet plain packaging. Virksomheders ret til at benytte deres eget registrerede varemærke risikerer nu altså at blive yderligere begrænset, og det er ikke utænkeligt at samme tendens vil sprede sig til andre industrier. Et logoforbud vil betyde, at grafiske bureauer ikke længere kan udvikle design, identitet og logoer, der markedsfører produkter og bistår forbrugerne i at skelne mellem varer. Vi ser allerede nu, hvordan andre lande overvejer lignende tiltag på eksempelvis alkoholprodukter. Der er altså en risiko for, at vi ender med logoforbud på ølflasker, chipsposer, vingummier, burgermenuer m. fl. Grafisk Arbejdsgiverforening ønsker at bidrage til at bremse denne udvikling, der hæmmer både den fri konkurrence og den kommercielle ytringsfrihed. Derfor står Grafisk Arbejdsgiverforening sammen med andre internationale, europæiske og danske brancheforeninger bag en henvendelse til EU, hvori vi opfordrer til, at foden sættes ned. Vi står side om side med blandt andre Dansk Erhverv og DI i sagen. Principperne bag det indre marked er truet, og det må EU-Kommissionen tage alvorligt.
Virksomheders ret til at bruge egne logoer og frit markedsføre lovlige produkter er en fundamental del af den intellektuelle ejendomsret. Med et logoforbud piller myndighederne ved noget helt centralt og det uden belæg for, at sådanne indgreb har den ønskede effekt. Grafisk Arbejdsgiverforening tager afstand fra, at lovlige virksomheder, der sælger lovlige produkter, kan få frataget deres mulighed for at benytte sig af markedsføring, varemærke og logo. GA ønsker at værne om den kommercielle ytringsfrihed. For GA's medlemmer kan tendensen til forbud mod reklame på emballage være skadelig. Det kan ramme blandt andre reklamebureauer, trykkerier og emballagebranchen. Læs henvendelsen til EU her
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.