"Vi brander os først på bæredygtighed, når vi har helt styr på det"
Artiklen blev først bragt i GRAKOMs magasin.
"Der bliver brugt en masse superlativer på miljøområdet i øjeblikket. Men hvis man kradser i overfladen, er det ikke sikkert, man kan lide, hvad man finder frem til."
Sådan lyder det fra Jacob Stiedl, direktør i den lille grafiske printvirksomhed XL, der har til huse i den københavnske forstad Gentofte. XL Print laver alt fra visitkort, flyers, bøger og løsblade til print på plader og folie samt folieskårede tekster, der bl.a. leveres til reklamebureauer og til B2B-kunder.
Inden for alle XL Prints områder ser Jacob Stiedl et stigende behov for specialiseret viden om både klima- og miljøimplikationer fra den grafiske produktion. Faktisk ser han det som branchens allerstørste udfordring – på trods af, at hans lille virksomhed stadig er påvirket af efterdønningerne fra halvandet år med corona.
Under den første nedlukning oplevede han at miste 95 pct. af sin omsætning fra den ene dag til den anden, men han valgt med egne or at holde fast i både retning og filosofi. I stedet for at satse på nye indtægtskilder valgte han at bruge nedgangsperioden på at fordybe sig i, hvordan XL Print fremadrettet kan arbejde med miljø og klima.
Firmaet meldte sig bl.a. været til et kursusforløb om grøn cirkulær omstilling med GRAKOM og Dansk Design Center, og man har taget de første spadestik til at blive ISO14001-certificeret. XL Print har også i samarbejde med GRAKOM taget kontakt til Stena Recycling for at lære mere om, hvilke tidssvarende produkter og løsninger der kan tilbydes.
Branchens nye rolle som miljørådgiver
Jacob Stiedl mener, at virksomhederne i den grafiske branche skal ruste sig til at blive bedre miljørådgivere, så de kan vejlede kunderne i alt fra bæredygtige produkter til genanvendelighed.
"Snakken om miljø og klima er ikke en døgnflue. Vi kan lige så godt tage fat i emner som kemi og genanvendelighed med det samme, for det skal vi – lige meget hvad – på et tidspunkt. Men det må og skal ikke bare være en salgssnak," siger han og uddyber:
"At vi er miljørådgivere, er en rolle, vi skal tage i branchen. Det kræver, at vi stiller krav til vores leverandører, og at vi beder vores kunder stille krav til os – men vi skal også stille krav til vores kunder. Hvis vi gør det rigtigt, så er det en stor mulighed for alle. Så ved vi også, at vi i hvert fald har gjort vores for at løfte arbejdet med den grønne omstilling."
Dén proces er han med egne ord selv gået all in på. I øjeblikket er han ved at afsøge flere muligheder for at kunne tilbyde mere miljørigtige produkter til kunderne. Her er genanvendelighed ifølge Jacob Stiedl ét af de væsentligste parametre, den grafiske branche bør stræbe efter at måle sig på.
Han fortæller, at XL Print har spurgt mange af sine leverandører om, hvad deres produkter indeholder, og hvad miljøbelastningen er, men oplever, at det har været en lang sej proces at indsamle al data. Hans oplevelser er, at der er produkter, der bryster sig af at være lavet af gamle produkter, men at det kan være svært at gennemskue, hvor meget der rent faktisk er genbrug, og om det overhovedet kan siges at være et mere miljørigtigt produkt, hvis produktet bruger mere kemi for at blive brugbart.
Det er for nemt at sige 'bæredygtig'
På nuværende tidspunkt står der ikke et ord om miljø og klima på XL Prints hjemmeside. Jacob Stiedl vil nemlig være sikker på, at han har styr på hele produktkæden, og han ønsker, at produktet vælges ud fra en dialog med kunden, hvor man sammen finder ud af, hvad der er det optimale produkt til kundens behov.
"Vi kommer til at brande os på bæredygtighed, når vi er helt sikre på, at vi har styr på det. Det andet er for nemt. Vi vil ikke bare sige, at vi kører på grønne produkter, hvis vi reelt ikke ved, om de er så grønne, som der påstås. Hvis det indgår i en produktion igen, så er det et grønt produkt. Men hvis det ryger i småt brandvart, ja så er det ikke," siger han og fortsætter:
"Derfor vil jeg hellere tage snakken med kunden frem for blot at skrive, at et bestemt produkt er grønnere end et andet. Man skal i dybden og spørge ind til, hvad det egentligt er for et formål, kunden har, og hvad der skal ske med produktet efter endt brug. Det kan godt være, at de vil købe en lækker øko-drikkedunk – men der skal altså drikkes af den 6000 gange, før den kan siges at være mere miljøvenlig end papbægre, så hvad er den bæredygtige løsning her? Vi kommer langt , hvis vi kan få delt vores produkter op efter endt brug og smidt ud på den rigtige måde, så materialerne kan genbruges igen."
Markedet klar til at tale miljø om to år
Jacob Stiedl forudser, at der bliver en stor efterspørgsel på den slags rådgivning, når verden nærmer sig en normaltilstand.
"Jeg tror på, at tingene stille og roligt kommer tilbage igen efter corona, men der går nok to år, før vi er tilbage i helt samme gear som før corona, og til den tid er vi klar til at tale om både miljø og klima."