Vendingen hos Windelev
Af: Nils-Ole Heggland
Det så skidt ud for Windelev for et lille tiår siden. Gennem tre år var bundlinjen blodrød, og hverken bank, bestyrelse eller revisor kunne skimte lysere tider. Virksomheden døjede med høje omkostninger, generel tilbagegang for den grafiske branche samt finanskrisen – og oveni var fire nøglemedarbejdere gået til en konkurrent og havde taget kunder med.
”Jeg stod helt alene. ”Hvis ikke du lukker nu, må du affinde dig med at bo i en toværelses lejlighed med en gammel cykel i gården,” sagde bestyrelsesformanden til mig. Men jeg troede på det og skød syv-otte millioner ind. Det kunne jeg gøre, fordi jeg havde haft nogle gode investeringer ved siden af firmaet. Men jeg kunne ikke have gjort det én gang til,” fortæller Jørgen Windelev, der grundlagde firmaet i 1974 og har været selvstændig siden 1960.
Og det var dåserne, han troede på.
Fra yoghurtbægre til drikkedåser
Firmaet på Valhøjs Allé, i et af Rødovres industrikvarterer fra 1950’erne, havde fra begyndelsen fokus på flexotryk, altså repro og klicheer til især emballagetryk. Plastikposer, bægre, tuber og spande producerede kunderne med hjælp fra Windelev, som også havde en etiketafdeling og tidligere endnu fremstillede offset-trykplader.
Men særligt den teknologiske udvikling gjorde det sværere og sværere at tjene penge, og konkurrencen var hård i en skrumpende grafisk branche. Alligevel mente Windelev, som egentlig havde alderen til at gå på pension, at han kunne se det lys, ingen andre kunne få øje på.
”Vi var begyndt at lave lasergravure til Arla-yoghurt trykt med flotte billeder af frugt uden på bægrene. Derfor troede jeg på, at vi kunne overføre teknikkerne og komme ind som leverandør af tøroffset-klicheer på det kæmpestore marked for drikkedåser. En af de tre store globale producenter havde en stor fabrik i Malmø, og den rendte vi på dørene.”
Renderiet betalte sig. Windelev kom ind i folden af godkendte leverandører og fik gradvis opgaver til flere fabrikker i den britiskejede koncern. Og firmaet klarede udskilningsløbet, da dåsekoncernen valgte at skære 15-20 faste leverandører ned til en håndfuld.
En amerikansk dåsekoncern lagde mærke til, at briterne var begyndt at trykke flottere dåser – og så kom Windelev også på leverandørlisten dér.
Den tredje store dåseproducent har aldrig brugt underleverandører, men opkøbte en af sine hovedkonkurrenter, og på den måde kom Windelev ind som leverandør.
Samtidig med opkøbet skulle fabrikker for 20 milliarder kroner frasælges på grund af konkurrenceregler, og de blev overtaget af en stor glasemballageproducent, som dermed kom ind på dåsemarkedet – og i dag har Windelev som en af leverandørerne.
Millioner af dåser
Fidusen ved dåserne er, at markedet er kæmpestort og voksende – og så skal mange af dåserne være farvestrålende og derfor kunne trykkes flot.
”Der bliver drukket øl og læskedrik fra mange millioner dåser hver eneste dag – over hele verden. I mange vækstlande stiger forbruget kraftigt, fordi middelklassen vokser, og fordi mange af de fattigste efterhånden også har råd til læskedrikke. Og bryggerierne har fundet ud af, at deres dåser sælger bedre, hvis de er trykt med flot, fx med portrætter af sportsidoler.”
Derfor er det – i hvert fald til de mere krævende opgaver – vigtigt for trykkerierne at have grafiske samarbejdspartnere, der leverer klicheer i høj kvalitet.
”Det er en af vores helt klare styrker. Vi fik et mindre gennembrud, da vi kunne levere klicheer, som gav flammen på dåserne til Burn-energidrikken en glidende farveovergang, der lignede ild meget bedre, end man havde set før,” fortæller Jørgen Windelev.
Store investeringer
En anden styrke er, at Windelevs klicheer kan monteres let, hurtigt og ikke mindst præcist. Så sparer fabrikken dyrebar tid på indstillinger og undgår driftsstop undervejs. Hos Windelev er uhyre præcise styringsstreger en del af konceptet, som netop er udbygget med en robotstyret punchstyremaskine.
”Den er specialfremstillet og har kostet os 2½ millioner kroner plus installation. Samtidig har vi fået ny lasergravermaskine til over fire millioner, så vi har da investeret lidt her i efteråret,” siger Jørgen Windelev.
Når kvaliteten giver flottere og mere farvestrålende dåser ude på hylderne i supermarkeder og barer, og når klicheerne kan monteres i trykmaskinerne hurtigere og mere præcist, ja, så betyder prisen og fragt fra Danmark til fx Fjernøsten ikke nødvendigvis så meget, selv i lavtlønslande.
”Nogle gange koster vores klicheer op til seks gange så meget, som trykkerierne kan få leveret til fra lokale. Men det er vigtigt for dem, at kvaliteten er i top, og at de enorme trykmaskiner kan køre stabilt. Dåserne bliver ofte trykt i mange millioner eksemplarer, så udgiften til repro og klicheer bliver fordelt ud på ufatteligt mange enheder. Til gengæld bruger nogle af de trykkerier, vi leverer til, så lokale leverandører til mere enkle opgaver med få farver.”
Knap ti år efter, at dåsefremstødet blev indledt, sidder der over 50 nåle i verdenskortet hos reprovirksomheden i Rødovre, mange af dem i Asien, Mellemøsten og Afrika.
”Vi deltager i store branchemesser i fx Bangkok, Kuala Lumpur og Shanghai, og så har vi opbygget gode kontakter, så vi ofte bliver anbefalet til nye trykkerier af forretningsforbindelser og samarbejdspartnere.”
Svært at skaffe fagfolk
Som led i salgsarbejdet rejser fagfolk fra Windelev gerne ud til trykkerierne og hjælper med at optimere trykprocessen. Fx ved at justere pantonenumre, hvis et bryggeri foretrækker en særlig type aluminium, så der skal korrigeres i forhold til de normale pantonefarver.
Jørgen Windelev tager selv del i de mange salgsrejser, og få dage inden Udkoms reportagevisit i Rødovre havde han eksempelvis besøgt flere trykkerier i Iran sammen med en medarbejder.
På det seneste har Windelev udvidet kundekredsen, så de tre dåsegiganter er blevet suppleret med nogle af de mange mindre og privatejede trykkerier.
”Lige nu går det rigtig godt for os, og vores største udfordring er, at det er svært at få dygtige fagfolk. Mange af vores opgaver er fagligt krævende, så vi har brug for dygtige grafiske designere med en god grafisk grunduddannelse.”
Datteren Louise Windelev overtog for knap to år siden posten som administrerende direktør – hun er både bankuddannet og markedsøkonom og kom fra et lederjob i Danske Bank, hvor hun har været en årrække.
Jørgen Windelev er stadig aktiv i virksomheden hver dag og ser lyst på fremtiden:
”Jeg er overbevist om, at firmaet står til yderligere fremgang med dygtige fagfolk, med en stor og bred vifte af maskiner, flere af dem specialfremstillede, og med mange kunder og kontakter på et globalt marked, som er kæmpestort og vokser kraftigt.”