Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Valgplakater er demokratiets visuelle lim

Valgplakater er demokratiets visuelle lim
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Mandag 11. august 2025
Selv i en digital tidsalder spiller valgplakater en nøglerolle i at engagere vælgere, der ellers er svære at nå.

Den 18. november 2025 går omkring 10.000 kandidater til kommunalvalg og 1.400 kandidater til regionsrådsvalg. De skal kæmpe om vælgernes opmærksomhed og om i alt 2.200 pladser i lokalpolitik.

Valgdeltagelsen er generelt høj i Danmark, men i nogle grupper er den desværre markant lav: Mens over 90 pct. af gruppen af uddannede, etnisk danske kvinder i arbejde typisk stemmer, er tallet under 10 pct. blandt arbejdsløse mænd uden uddannelse og med anden etnisk baggrund end dansk. Det betyder, at en gruppe stemmer bliver helt fraværende i den politiske debat.

”Valgplakaterne spiller en stor rolle, fordi det er et af de få kommunikationsmidler, der når alle borgere i det offentlige rum. Mens landskendte folketingspolitikere ofte får bred mediedækning, har lokale kandidater i kommuner og regioner færre platforme til at blive kendt. Med valgplakater i gadebilledet kan vælgerne sætte ansigt på de kandidater, der ønsker at repræsentere dem,” siger Allan Werk, der både er direktør i Werks Grafiske Hus og selv stiller op til kommunalvalget i Odder Kommune.

Han fortsætter:

”Jeg vil ikke sige, at demokratiet ligefrem er i fare, men valgplakater er en effektiv måde at gøre vælgerne opmærksom på, at der er valg uanset, om de følger med i nyhederne eller ej.”

Allan Werk (1)

Direktør i Werks Grafiske hus og kandidat til det kommende kommunalvalg i Odder Kommune, Allan Werk

Miljøaftrykket bliver mindre fra valgplakater

Der har været kritiske røster ude om valgplakaters indflydelse på miljøet. Senest har Horsens Kommune valgt at droppe valgplakater til det kommende kommunalvalg bl.a. på baggrund af miljøpåvirkningen.

Men ligesom så mange andre tiltag i disse år om at gøre produktion mere miljøvenlig, bliver valgplakater i dag håndteret på en måde, der gør miljøaftrykket mindre.

”Trykkerierne arbejder i dag med materialer, der gør plakaterne nemmere at genanvende,” siger Allan Werk, der også fortæller, at flere kommuner organiserer indsamling og genanvendelse af plakaterne.”

Nye regler om politiske reklamer

Udfordringen ved at droppe valgplakater er endnu større nu end tidligere, fordi Meta  har meldt ud, at de ikke ønsker politiske reklamer, som følge af de nye EU-regler om politiske reklamers gennemsigtighed og databeskyttelse.

”Vi arbejder hele tiden på at gøre valgplakater og andre grafiske produkter mere miljøvenlige, og vi er nået rigtig langt. Vi kan sagtens blive bedre, men uanset hvad, bør vi ikke gå på kompromis med den betydning valgplakaterne har for vores lokaldemokrati og samfund,” lyder det fra Allan Werk.

GRAKOM har i øvrigt en samarbejdsaftale med Stena Recycling, hvor GRAKOMs medlemmer kan få  indsamlet skilte i plast og pap/karton hos slutkunden. Den omfatter også en aftale på valgplakater i PP kanalplast med tryk direkte på pladen og valgplakater af ren masonit med/uden papir. Læs mere her.

Læs også
GRAKOMs chef for ESG og bæredygtig udvikling argumenterer for, at det bliver mere tydeligt, hvad de enkelte valg af kommunikationsmidler betyder for miljøet. Fx i en valgkamp, hvor valgplakater er udskældt som kommunikationsmiddel.
Når Horsens Byråd vælger at droppe valgplakaterne til næste valg, handler det mere om populisme end om at gøre noget godt for miljøet. For der er ingen dokumentation, der siger, at valgplakater skader miljøet mere end andre former for kommunikation. Til gengæld ved man, at valgplakater er effektive og demokratiske.