Værs’go: En stor stak startup-råd samt en håndfuld fejltagelser
Knap et halvt hundrede personer var forsamlet i Kødbyen i København, da Creative Club –under Grakom Kommunikationsindustrien – for andet år i træk afholdt Startup Dagen.
Målet er at klæde nystartede bureauer og folk med interesse i at stifte egen virksomhed bedst muligt på. Forretningsidé og finansiering må deltagerne have med hjemmefra, men arrangementet giver dem tips til vækst, erfaringer fra succeser og ikke uvæsentligt; faldgruberne.
For Startup Dagen er ikke forbeholdt de fnug- og fejlfri historier, men levner også plads til det bulede og krøllede.
Som Morten Kristensen, tidl. CEO i Mediacom og nu partner og CEO i konsulentvirksomheden Enactlab, formulerede det:
”De definerende øjeblikke er, når tingene går den forkerte vej. Det er noget af det centrale i startups, der er 4-5 år inde i deres rejse. Så find nogle makkere eller sparringspartnere, der har prøvet modgang.”
Morten Kristensen leverer executive coaching, sidder i en række advisory boards og er censor på Agency Executive Leadership Programme. Han har – i en boks på disse sider – samlet fire observationer fra succesfulde startups. Men der er også plads til det uperfekte:
”Jeg har masser af mindre gode erfaringer, bl.a. tabt nøglekunder, ikke leveret på targets, mistet nøglemedarbejdere og arbejdet alt for meget. Og jeg er bevidst om det bedste råd, jeg aldrig fik: Omgiv dig med nogle folk, der er dygtigere end dig selv.”
Morten Kristensen. Foto: Chris1million
”Det kan aldrig betale sig at ta’ til Bjerringbro”
Startup Dagen er også leveringsdygtig i cases uden for bureau- og tech-branchen – i år ved Lasse Søkilde, der har stiftet Bold. Den blot 24-årige iværksætter står i spidsen for det i dag næststørste iskaffe-brand i Danmark, efter Starbucks.
Bold skal udtales på engelsk, i betydningen modig, men Lasse Søkilde lever fint med, at det særligt i Jylland udtales som den runde tingest i haller og på baner. I 2021 rundede salget af Bold-dåser 1 million, sidste år blev der solgt over 3 mio. dåser, og målet i år er 4 millioner.
En opkvikkende succes, men starten var hverken let og velsmagende:
”De første 18 forskellige produkter, vi fik lavet i Asien, gav vi karaktererne 1-4 – på en skala op til 10. Vi kaldte iskaffen LA Coffee, efter vores fornavne, men hvis man ikke vil have folk til at tænke på Los Angeles, så skal man ikke have omridset af byen på etiketten,” erkendte Lasse Søkilde og fortsatte:
”Vi fik produceret 40.000 dåser og fandt ud af, det var 15-20 år siden, at man kunne gå ned i den lokale Netto eller Fakta og håbe at få noget på hylderne. Vi havde ikke kørekort, så vi tog bussen. I Bjerringbro fik vi afsat 10 kasser, altså 120 dåser. Det kan aldrig betale sig at tage til Bjerringbro, heller ikke for at sælge iskaffe – men det kunne vise noget om vores engagement.”
”Vi var forberedt på alt – undtagen at få et Ja”
Bold er ikke kun passion og energi, men også summen af buler og bump samt den konstruktive lære af at få et rungende og – i Bolds tilfælde – tv-transmitteret ”Nej!”.
”Vi kom i Løvens Hule og var velforberedte. Vi havde et godt team, et godt produkt og havde taget bussen rundt. Men vi fik et nej. Fuck dem, tænkte vi, men vi tog ved lære af afslaget og fik lukket nogle kædeaftaler,” sagde Lasse Søkilde.
Bold gik fra 39 til 600 butikker. De havde ikke brug for investorer, men ville gerne tilbage til Løvens Hule for at kunne fortælle historien om at vende et nej til et ja.
”Denne gang var vi forberedt på alt – undtaget at få et ja fra Jesper Buch og Christian Arnstedt. Men det fik vi, og og vi fik lukket endnu flere kæder og var oppe på 1400 butikker. Hvad kunne gå galt? At et skib satte sig på tværs i Suez-kanalen. I fire måneder, i højsæsonen, havde vi udsolgt. Hvis du har dårlige nyheder til Jesper Buch, så bør du også have gode nyheder. I fire måneder havde jeg desværre ikke noget godt at fortælle ham,” sagde Lasse Søkilde og konkluderede:
”Som iværksætter lærer du, at noget rammer. Du ved aldrig hvad eller hvornår, men du bliver ved og giver aldrig op."
Lasse Søkilde. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange.
Det tager tid, men er nødvendigt
Jesper Yde har med Yde+ skabt et design- og brandingbureau, der beskæftiger syv medarbejdere og to gange har vundet en Gazelle-pris.
Han går på jagt – også i sit faglige virke, hvor han jagter Yes!-følelsen. Denne ’ufortyndede glæde’, der kan komme, når en stor opgave er løst helt rigtigt.
Også Jesper Yde henter sin læring fra både de vellykkede indsatser og de gange, hvor det ikke gik helt så godt. Først det vellykkede:
”Netværk af den rigtige slags er vigtigt. Det lyder ligetil, men det tager tid – og skabes ikke blot ved netværksmøder. De fem marketingdirektører, der var der i løbet af min tid hos Hummel, har hver især booket os efterfølgende,” sagde Jesper Yde og udtrykte glæde ved dette citat:
”Mødet var jo bare en forventningsafstemning, men det, du har forberedt, er spot on, så det gør vi”.
”Det viser, at forberedelse er guld værd,” sagde Jesper Yde.
Jesper Yde. Foto: Chris1million
Hvad man kan lære af sine fejltagelser
Han fulgte op med et par lærerige opgaver, der ikke gik som planlagt:
”Min tilgang var ’Ja, klart jeg kan tage mig af jeres vildt komplicerede site, bare fordi jeg har lavet udtrykket’. Relationen var god, men både kunden og jeg opdagede, at jeg ikke var dygtig nok. Så sig nej, hvis opgaven ikke er til dig,” sagde Jesper Yde og tilføjede:
”Jeg var bryllupsfotograf til 4000 kr. alt inkl. Det var alt for lidt, og brudeparret var også gået lavt på de øvrige poster. Så der var dårligt lys, kedelige lokaler, og kjolen var ikke så fotogen. Det var intet at bygge på i forhold til referencer. Så jeg satte prisen op til 12.000 kr. Nogle kunder aflyste, men der kom opgaver med smukke kjoler, blomster drysset ud, og fly på himlen. Så husk at få de rigtige kunder/priser fra start af.”
”4 af vores 6 transformationer var vellykkede”
Jan Køhler er stifter og CEO i startup- og verdensmålsvirksomheden Complete7. Han er tidligere stifter og CEO i RelationshusetGekko, der en overgang var det tredjemest prisvindende dialogbureau globalt. Se hans gode råd i boksen.
”Vi var igennem 6 transformationer – de 4 var vellykkede. Godt, at det ikke begyndte med de 2, der fejlede,” siger Jan Køhler og erkender, at det endda kunne have gået værre:
”Min medstifter, Maria Furbo, var også min kone. Vi skiftedes til at være CEO. Hun strukturerer, optimerer og rydder op. Jeg tænker frem, tager chancer og kaster bomber. Hvis der kun var struktur, så havde vi været som alle andre. Hvis der kun var kastet bomber, så var vi gået konkurs 15 gange.”
Jan Køhler. Foto: Chris1million
Gå direkte til powerpoint – og dræb ideen
Startup Dagens sidste taler, Sebastian Jensen, kreativ direktør på Publicis Danmark, fulgte i åbenhedens spor og erkendte indledningsvist, at han aldrig har været iværksætter.
Hans gode råd handlede om at pitche en idé – se særskilt boks – men også her var der gode eksempler på dét, man ikke bør gøre:
”Første fejl er at gå direkte til PowerPoint, når du skal sælge din idé. Skriv hellere et manus på en halv side – en kort og præcis historie. Den anden fejl er: Data frem for indsigt. For mange tal er ikke godt. Historien, som tallene fortæller, er allerbedst,” sagde Sebastian Jensen og tilføjede, at der allerede i forberedelsen kan forekomme fejl:
”Manglende øvelse er en klassisk fejl, når man skal pitche en historie. Enten forbereder man sig i sidste øjeblik eller også slet ikke, fordi der stoles for meget på fortidens meritter.”
Sebastian Jensen. Foto: Chris1million
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs blad, Kommunikationsindustrien 1/2023