Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Værdien af solgte bøger i Europa stiger

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 21. juni 2018
Værdien af de bøger, som bliver solgt i Europa, steg fra 2015 til 2016, mens værdien reklametryksager, magasiner og kataloger faldt. Det viser Intergrafs årlige rapport ”2018 Intergraf Economic Report”, som netop er blevet offentliggjort.

istock-912311654.jpg

Hos forlaget Mellemgaard er forlagschef Kaj Sørensen ikke overrasket over de positive tal om bogsalget.

"Jeg tror, det handler om, at det er blevet langt lettere for folk at få udgivet deres bøger. Derfor ser vi langt flere udgivelser end tidligere," siger han.

Størstedelen af Mellemgårds omsætning kommer netop fra medudgivere, hvor forfatteren selv finansierer dele af udgivelsen eller har penge med fra fonde eller sponsorer.

"Hele det marked blomstrer lige nu. Der er forfatterskoler og konsulenter, der rådgiver folk, der gerne vil have udgivet en bog. Så hele den viden spreder sig via internettet. Det er blevet let at markedsføre bogkurser, og så sidder der rigtig mange derude, der gerne vil udgive deres hjertebarn. Fx ældre mennesker, der gerne vil skrive deres livshistorie."

Derfor vurderer Kaj Sørensen, at den positive udviklingen vil fortsætte:

"Der vil fortsat komme endnu flere titler på markedet. Det er muligt, at de kun sælger 400-500 bøger hver, men samtidig er det blevet langt billigere at få trykt en bog"

boeger.png

 

I rapporten fra Intergraf kan du læse om den grafiske branches økonomiske situation i Europa. Der er blandt blandt andet er fokus på:

  • Arbejdsomkostninger på tværs af Europa
  • Blækmarkedet
  • Papirmarkedet
  • Bogmarkedet
  • Energimarkedet

Derudover indeholder rapporten også økonomiske trends for de enkelte europæiske lande.

Rapporten fra Intergraf kan findes her:

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.