Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Undersøgelse: Forbrugerne er skeptiske overfor virksomheders kommunikation om bæredygtighed

Undersøgelse: Forbrugerne er skeptiske overfor virksomheders kommunikation om bæredygtighed Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 30. juni 2023
Virksomheder og deres bureauer skal blive bedre til at kommunikere på et dokumenteret grundlag, så der er tydelig substans bag deres ord. Det mener ESG-rådgiver i GRAKOM, Signe Fribo. YouGov-undersøgelsen viser både danske og internationale resultater af forbrugernes skepsis.

Knap halvdelen af de danske forbrugere er skeptiske overfor virksomheders kommunikation om bæredygtighed.

Det viser en global undersøgelse fra YouGov, som har undersøgt 18 lande. Og selvom Danmark ligger i den bedre ende med 'kun' 48 pct. mod det globale gennemsnit på 55 pct., så er det i den høje ende, mener ESG-rådgiver i GRAKOM, Signe Fribo:

”At så mange forbrugere føler, at de ikke kan stole på virksomhedernes kommunikation om bæredygtighed, er problematisk både på nationalt og globalt plan. Det understreger vigtigheden af, at virksomheder og deres bureauer skal blive bedre til at kommunikere på et dokumenteret grundlag, så der er tydelig substans bag deres ord.”

Skepsisme Over Miljøkommunikation Yougov Marts 2023

I undersøgelsen konkluderer YouGov da også, at det vil være en god idé at brands tager højde for denne skepsis i deres kommunikation omkring bæredygtighed.

Samtidig er der en stor del ’neutrale’ forbrugere. I Danmark er det 31 pct., som hverken er enige eller uenige i, at de er skeptiske overfor brands kommunikation om bæredygtighed. Her konkluderer YouGov, at der dermed er plads til, at man overfor disse forbrugere med fordel kan kommunikere sin bæredygtighedsstrategi på en præcis måde.

Udfordringen kan ligge i, at der på de bureauer, der skal hjælpe med kommunikationen, er mangel på kompetencer inden for rådgivning om markedsføring på ESG-områder. Det er bl.a. baggrunden for, at GRAKOM i regi af Creative Club i efteråret gennemfører et pilotprojekt på et nyt uddannelsesforløb, Creative Club ESG Academy, som bl.a. skal klæde bureaufolk på ift. hvordan de rådgiver om bæredygtighedskommunikation.

Uddannelsen bliver udbudt til alle fra 2024.

Se undersøgelsen her

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.