Undersøgelse: Forbrugerne er skeptiske overfor virksomheders kommunikation om bæredygtighed
Knap halvdelen af de danske forbrugere er skeptiske overfor virksomheders kommunikation om bæredygtighed.
Det viser en global undersøgelse fra YouGov, som har undersøgt 18 lande. Og selvom Danmark ligger i den bedre ende med 'kun' 48 pct. mod det globale gennemsnit på 55 pct., så er det i den høje ende, mener ESG-rådgiver i GRAKOM, Signe Fribo:
”At så mange forbrugere føler, at de ikke kan stole på virksomhedernes kommunikation om bæredygtighed, er problematisk både på nationalt og globalt plan. Det understreger vigtigheden af, at virksomheder og deres bureauer skal blive bedre til at kommunikere på et dokumenteret grundlag, så der er tydelig substans bag deres ord.”
I undersøgelsen konkluderer YouGov da også, at det vil være en god idé at brands tager højde for denne skepsis i deres kommunikation omkring bæredygtighed.
Samtidig er der en stor del ’neutrale’ forbrugere. I Danmark er det 31 pct., som hverken er enige eller uenige i, at de er skeptiske overfor brands kommunikation om bæredygtighed. Her konkluderer YouGov, at der dermed er plads til, at man overfor disse forbrugere med fordel kan kommunikere sin bæredygtighedsstrategi på en præcis måde.
Udfordringen kan ligge i, at der på de bureauer, der skal hjælpe med kommunikationen, er mangel på kompetencer inden for rådgivning om markedsføring på ESG-områder. Det er bl.a. baggrunden for, at GRAKOM i regi af Creative Club i efteråret gennemfører et pilotprojekt på et nyt uddannelsesforløb, Creative Club ESG Academy, som bl.a. skal klæde bureaufolk på ift. hvordan de rådgiver om bæredygtighedskommunikation.
Uddannelsen bliver udbudt til alle fra 2024.