Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ulovlig indsamling af betalingsoplysninger

Fredag 22. januar 2016
Forbrugerombudsmanden har efter flere henvendelser fastslået, at virksomheder ikke må indsamle oplysninger om, i hvilke butikker deres kunder handler, og hvilke varer de køber.


Det er ikke længere kun banker, som ikke må indsamle oplysninger om deres kunders forbrugsmønstre til brug for videresalg og markedsføring. Forbuddet udvides også til at omfatte detailbutikker mv., hvor kunderne har mulighed for at anvende betalingskort.

Følgende kan nu udledes af betalingstjenestelovens § 85, stk. 3: 

  • Virksomheder må ikke indsamle oplysninger om forbrugsmønstre via betalingsinstrumenter

  • Forbuddet gælder for alle betalingsinstrumenter, der omfattes af betalingstjenesteloven, herunder betalingskort eller adgangskoder til forbrugernes netbank

  • I få tilfælde kan virksomheden indsamle oplysninger, fx hvis det er nødvendigt for at gennemføre betaling for varer eller for at forhindre andres misbrug af betalingskort

  • Forbrugere kan ikke give samtykke til, at virksomheder må indsamle oplysningerne

  • Formålet med reglen er, at betalingsoplysninger ikke bruges til at lave forbrugsprofiler, som fx kan sælges eller videregives til andre virksomheder til brug for markedsføring 

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 22. januar 2016.

Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.