Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ugeaviser kan nu få mere i støtte

Ugeaviser kan nu få mere i støtte Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 16. august 2024
EU-Kommissionen har godkendt Folketingets forhøjelse af mediestøtten til  ugeaviser. Forhøjelsen har to led. For det første forhøjes dækningsgraden for de redaktionelle omkostninger fra 35 til 60 pct. For det andet forhøjes titelloftet fra 350.000 kr. til 1 mio. kr.

I foråret vedtog Folketinget at øge loftet for, at tilskuddet til en ugeavis kan udgøre op til 60 pct. af ugeavisens redaktionelle omkostninger i stedet for 35 pct. samt at en ugeavis kan modtage op til 1 mio. kr. mod tidligere 350.000 kr. årligt.

Det skulle dog lige forbi EU-Kommissionen, som for nylig har godkendt forslaget.

Det får den betydning, at ugeaviserne kan få væsentligt mere i mediestøtte, og dermed vil Medienævnet kunne uddele flere penge. Første gang, Medienævnet udbetalte støtte fra ugeavispuljen, betød loftet på 350.000 kr., at der kun blev uddelt knap 29 mio. kr. ud af en samlet pulje på ca. 43 mio. kr.

”Vi er selvfølgelig rigtig glade for, at EU-Kommissionen også kan se, at det er rimeligt at øge støtten til en større andel af en ugeavis’ redaktionelle omkostninger samt, at loftet over hvor meget en ugeavis må modtage også hæves. Ugeaviserne har rigelige med udfordringer, så der er ingen grund til at gøre det vanskeligere for dem. Tværtimod,” siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen.

Ifølge kulturminister Jakob Engel-Schmidt vil der blive åbnet for ansøgninger allerede her i august.

Som Mediawatch nævner, har både GRAKOM og Center for Podcasting tidligere i høringssvar også givet udtryk for, at det ikke klart fremgik om ugeaviser kan bruge den redaktionelle produktionsstøtte til at lave nyhedsindhold i lyd eller levende billeder.

GRAKOMs og Center for Podcastings ønske er også imødekommet af kulturministeren, dog med den bemærkning, at de skrevne nyheder stadig skal fylde det meste af en ugeavis samlede indhold.

Læs også
Hvis man ikke var med på det GRAKOMs ESG-rådgiver Jonas Vinther Pedersen fortalte om, hvordan man kan bruge ClimateCalc til klimaberegning af alle produkter, man kan trykke eller printe på, så har man chancen igen i næste uge. Og Jonas Vinther Pedersen står også altid til rådighed med svar på spørgsmål. Fx. om man kan bruge ClimateCalc, hvis man ikke selv producerer.
Mia Jensen, der er CEO hos influencerbureauet WeAreCube, er en blandt flere i influencerbranchen, der ønsker klarere og strammere lovgivning på området.