UDKOM: Stibo Printing Solutions: Eksport
BAG TALLET: Eksport from Brancheforeningen Grakom on Vimeo
BAG TALLET: Eksporten blandt de danske trykkerier faldt sidste år med 1,6 procent. Men BAG TALLET gemmer sig også lyspunkter. Hos et af Danmarks største trykkerier var 2015 et godt år. Stibo Printing Solutions eksporterede 5-10 procent mere end året før.
Hvordan har I formået at gå frem, når eksporten i branchen generelt er gået tilbage?
Det kan kun lade sig gøre, fordi vi har lavet nogle opkøb af konkurrenter. Organisk vækst alene er desværre ikke mulig i vores branche, for markedet bliver mindre år for år. Så kagen bliver ikke større, den bliver hele tiden mindre. Men vi er færre aktører om at deles om kagen, og derfor kan vi vokse.
I eksporterer til Norge. Hvad har uroen om den norske krone betydet for jer i 2015?
Den betyder, at de norske kunder oplever, at prisen er steget enormt. Hvis en stor kunde køber reklametryksager for 10-20 millioner norske kroner, så rækker de penge pludselig til noget færre tryksager. Derfor har de norske kunder naturligvis forsøgt at finde billigere alternativer.
Men det gode for vores industriforretning, altså den med de helt store rotationstrykmaskiner, er, at den ikke har nogen særlige konkurrenter i Norge. Der findes ganske enkelt ikke så store trykkerier. Så vores konkurrenter er andre udenlandske aktører, og de oplever jo uroen om den norske krone på samme måde, som vi gør. Men vi oplever selvfølgelig, at kunderne forsøger at spille os ud mod hinanden for at få den laveste pris.
Hvad er det gode ved at have en høj eksport?
Det giver den fordel, at de forskellige markeder udvikler sig forskelligt, og vi bliver derved mindre sårbare, når omsætningen kommer fra flere markeder. Vi er markedsdominerende i Skandinavien, og det er naturligvis en fordel. Vi ser faktisk ikke på Skandinavien som eksport – nærmere som et hjemmemarked.
Hvordan ser de udenlandske kunder på danske produkter?
Som nogle gode kvalitetsprodukter. Men måske endnu vigtigere som en sikker leverance. Altså vi sælger jo faktisk rolig nattesøvn, fordi de ordrer, vi får, ofte er ret komplicerede.
Hvad er dine forventninger til jeres eksport i 2016?
Den vil stige. Her i starten af året har vi købt Sörmlands Grafiska – det største magasintrykkeri i Sverige. De har mange dygtige medarbejdere og stor kompetence inden for især magasiner, så det er klart, at der vil vi vokse yderligere.
