Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Udenrigshandlen med tryksager falder
Tirsdag 13. december 2016
Både eksporten og importen af tryksager falder i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode året før. Tryksagseksporten falder med 4,7 pct., mens importen falder med 3,2 pct. Til sammenligning falder den samlede danske vareeksport og –import i samme periode med henholdsvis 1,9 pct. og 1,4 pct.
Fra januar til september i blev der fragtet tryksager ud af landet for et beløb på 1,95 mia. kr., mens der tilsvarende kom tryksager ind i landet for 1,90 mia. kr.
Tryksagseksporten har haft en stigende tendens siden kriseårene, hvor tryksagseksporten på linje med den samlede udenrigshandel blev sat tilbage. Den stigende tendens i eksporten har derfor hovedsageligt båret præg af en indhentningseffekt (catching up) af den tabte eksport. Den seneste udvikling peger da også i retning af, at eksporten nu flader ud eller decideret falder.
Importen af tryksager har modsat haft lidt sværere ved at ryste krisen af sig. Frem til 2013 har der været relativt store fald i importen, som dog er blevet vendt til en stigning de seneste år. De foreløbige tal for i år indikerer dog, at denne stigning nok også er ved at bremse op.
Omkring 30 pct. af udenrigshandlen sker i 4. kvartal, hvorfor den samlede udvikling for året kan nå at ændre sig betydeligt.
Reklametryksager trækker eksporten ned Det foreløbige fald i eksporten fra 2015 til 2016 skyldes i høj grad fald i eksporten af reklametryksager, og i lidt mindre grad aviser og tidsskrifter. Derimod er der en stigning i eksporten af bøger, etiketter og øvrige tryksager.
For importen er der fremgang for bøger og reklametryksager, mens der er tilbagegang for alle øvrige komponenter. Størst fald er der for aviser og tidsskifter, som trækker den samlede tryksagsimport ned med knap 5 pct. point.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.