Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ude og Hjemme vinder retssag mod DR

Mandag 21. marts 2016
DR anlagde i marts 2015 sag mod Ude og Hjemme, idet ugebladet i oktober 2014 udgav et specialhæfte med titlen ”Den Store Bagedyst” uden forudgående samtykke fra DR.

 

Særhæftet indeholdte omtale af deltagerne i tv-programmet samt deres yndlingsopskrifter.

DR nedlagde påstand om betaling på 80.000 kr. for overtrædelse af henholdsvis varemærke- og markedsføringsloven, hvilket blev begrundet med, at Ude og Hjemme uberettiget havde gjort erhvervsmæssig brug af DR’s titel på tv-programmet.

Ude og Hjemme gjorde gældende, at der var tale om almindelig redaktionelt arbejde, og DR ikke var beskyttet af varemærkeloven som følge af manglende registrering og indarbejdelse.

Ude og Hjemme blev frifundet af Sø- og Handelsretten. Retten fandt ikke, at der var stiftet en varemærkeret ved ibrugtagning, idet programtitlen indeholdte helt almindelige ord, og DR i øvrigt ikke entydigt og konsekvent havde indarbejdet titlen som et varemærke. Retten fandt endvidere ikke, at markedsføringsloven var overtrådt, idet programtitlen ikke var benyttet som et kendetegn, men alene blev anvendt som en henvisning til hæftets redaktionelle indhold.

Kilde: Dom af 18. marts 2016 i Sø- og Handelsretten, V-28-15.

Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Efter godt 40 med bibler åbner GRAKOM-medlemmet 2K/Denmark døren til en international kundebase for ikke-religiøse produkter. Nøglen er et strategisk samarbejde med Westchester Publishing Services.