Trykte brochurer styrker salget
Siden 1965 har Nordfrim i Otterup – oprindeligt Nordfyns Frimærkehandel – solgt frimærker, mønter og tilbehør til kunder i et væld af lande, og trykte kundeblade og brochurer er et vigtigt salgsværktøj og supplement til virksomhedens digitale nyhedsbreve. Det fortæller Lars Daugaard, adm. direktør i virksomheden, som hans far grundlagde.
Hovedudgivelsen hedder Frimærkernes Verden og udkommer jævnligt med nyheder om frimærkeudgivelser og tilbud om frimærkepakker, ældre enkeltmærker samt album og andet tilbehør.
”De trykte kundeblade og brochurer udgør rygraden i vores virksomhed, der begyndte som en postordreforretning. Omkring 2004 oprettede vi hjemmesiden, og her sker en stigende andel af salget. Men vi kan se, at onlinesalget stiger, når vi udsender brochurer. Det skaber værdi for os, at kunderne kan sidde og se på tingene, selv om de måske bestiller på nettet. Når vi lægger det hele sammen, udsender vi nok op imod en million brochurer hvert år til vores over 60.000 aktive kunder,” siger Lars Daugaard.
Lars Daugaard, adm. direktør i Nordfrim
Den danske udgave af Frimærkernes Verden udkommer 12 gange om året på 96 sider i A5-format og farver – modtagerne er omkring 16.000 kunder herhjemme samt i Norge og Sverige. Samme sidetal og frekvens gælder i Frankrig, virksomhedens næststørste marked. Nordfrim har også opkøbt firmaer i Finland, Holland, Italien, Spanien, Tyskland og Ungarn – her bliver brochurerne typisk udsendt seks gange om året og med lidt lavere sidetal.
”Vi kan genbruge omkring 60 pct. af indholdet, mens resten er lokalt,” fortæller Lars Daugaard.
Nogle brochurer bliver trykt lokalt, men størsteparten fremstilles af den mangeårige samarbejdspartner, GRAKOM-medlemmet Tryk Team Svendborg.
Nyhedsbreve hver uge
En anden vigtig del af Nordfrims markedsføring er et til to ugentlige nyhedsbreve, som med hjælp fra et eksternt bureau udsendes i flere sprogudgaver til over 100.000 kunder og andre tilmeldte, hovedsageligt i Europa og Nordamerika.
”Nyhedsbrevene understøtter normalt den seneste udgave af Frimærkernes Verden med udvalgte tilbud og nyheder, og det er muligt at bladre i en e-udgave. Vi har en åbningsrate på 40-50 pct., og det er ret højt, men vi har en klar fornemmelse af, at en endnu højere andel af modtagerne læser den trykte brochure,” siger Lars Daugaard.
Brochurer skaber mersalg
Nordfrim har også registreret, at de trykte kundeblade og brochurer giver bedre muligheder for mersalg.
”Frimærkekunder har normalt nogle bestemte lande eller motiver, de samler på. Men ved hjælp af brochurerne kan vi lettere få kunder til også at interessere sig for nye områder og gode tilbud, end vi kan i de digitale nyhedsbreve. Det hænger nok sammen med, at kunderne samler på fysiske ting – frimærker og mønter – så de fleste kan godt lide at se tingene ’rigtigt’ i en brochure frem for på en skærm,” ræsonnerer Lars Daugaard.
Af samme grund er ingen af de ellers ret tykke brochurer og kundeblade forsynet med indholdsfortegnelse – tanken er, at det får flere kunder til at bladre hele brochuren igennem og måske fatte interesse for flere produkter og tilbud.
De trykte brochurer har ifølge Lars Daugaard ekstra relevans i Frankrig, hvor andelen af salg via nettet er markant lavere end i de nordiske lande. Selv om hovedparten af Nordfrims salg foregår digitalt, er telefon og bestillingskuponer i brochurerne stadig salgskanaler med stor betydning.
Nordfrim forsøger også at skabe mersalg ved at lægge målrettede brochurer med i kuverter og pakker, når der bliver sendt varer af sted til kunderne.
Brochurer mange år endnu
Nordfrim er ved at lægge sidste hånd på en treårig strategi frem til 2025, og her fylder klima og miljø en del.
”Vi skal have overblik over, hvordan vi kan mindske vores CO2-udledning. Det bliver formentlig med fokus på vores bygninger og på vores brochurer,” fortæller Lars Daugaard.
Men uanset hvad strategien udløser af konkrete tiltag, er han sikker på, at brochurerne fortsat vil udgøre en vigtig del af markedsføringen også fremover.
”De trykte brochurer har stor værdi for os, og vi vil have dem rigtig mange år frem. Vi udsender måske ikke lige så mange som i dag, men om ti år trykker vi helt sikkert stadig brochurer.”