Trykt eller digitalt?
Skrevet af Mette Bernt
Når man på Affaldskontoret kigger på undersøgelsens svar, er det tydeligt, at EXIT er borgernes foretrukne medie, når de skal have viden om affald. Med konkrete fakta omkring sortering og en plan for afhentning af storskrald har magasinet en stor gemmeværdi. Samtidig indeholder det information om udviklingen inden for genanvendelse og artikler, som bekræfter stolte og miljøinteresserede borgere i, at de gør det rigtige.
På Affaldskontoret er man opmærksom på, at det i dag mest er den modne borger, der læser magasinet. Det er en vigtig målgruppe, og deres interesse er et af argumenterne for at lade magasinet udkomme på tryk. Og så er man stolte af magasinet, der har et lækkert layout.
"Det er vores helt klare opfattelse, at de 35-60-årige, der er interesserede i miljø og verdensmål, læser magasinet på grund af artiklerne. Det betyder også noget, at magasinet ser lækkert ud. Når det gør det, rammer vi også den yngre målgruppe," siger Lone Topping, kommunikationsmedarbejder på Affaldskontoret i Randers.
Men kunne fakta og artikler ikke bare ligge på Randers Kommunes hjemmeside?
"Jeg tror, at mange har det lige som mig. Hvis det er noget, vi skal fordybe os i, hvis vi skal læse en rapport eller større ting, så vil vi have det på papir," lyder det fra Lone Topping, som nævner, at magasinet naturligvis er trykt på FSC-mærket papir.
Kamp om opmærksomheden
På Affaldskontoret er man også opmærksom på den kamp, der udspiller sig digitalt for at få folks tid og opmærksomhed. Mange online artikler har efterhånden sat tid på, så vi på forhånd ved, at vi kun skal bruge to minutter, inden vi kan haste videre til den næste tekst. Igen fremhæver Lone Topping muligheden for at fordybe sig i magasinet.
"Det er nemt at klikke væk fra tekster på internettet. Hvorimod det på papir er nemmere at komme tilbage til det, man kom fra," siger hun og fortsætter:
"Og så er der også bare kamp om pladsen digitalt, hvorimod der efterhånden er god plads i folks postkasser, hvor magasinet bliver set."