Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Trykkerierne er fri af krisen

Torsdag 25. juni 2015

Nye salgstal for trykkerierne viser fremgang i salget i 1. kvartal 2015, og derved støtter udviklingen de nylige opjusteringer af dansk økonomi, som viser, at dansk økonomi nu er inde i et stabilt opsving.

Således er salget fra trykkerierne 6,2 pct. højere i 1. kvartal 2015 sammenlignet med samme kvartal året før. Det svarer til, at kvartalet var det bedste 1. kvartal siden 2012.

Foruden at være positivt for den grafiske branche, så er de nye salgstal for trykkerierne desuden et godt fingerpeg for dansk økonomi. Det skyldes, at reklame- og mar-ketingaktiviteter er et af de mest konjunkturfølsomme områder i økonomien. Området er nemlig et af de områder, som virksomhederne først skærer ned på, når virksomhederne rammes af økonomisk afmatning.

Samtidig er det også et af de områder, som mærker et opsving tidligst, da en større tro på fremtiden blandt virksomhederne betyder, at de bruger flere penge på rekla-meområdet. Derfor er den stigende aktivitet i den grafiske branche yderst positiv for den samlede økonomi, og det viser altså, at opsvinget for alvor har bidt sig fast.

Den positive udviklingen i branchen støttes derudover også af en nylig gennemført medlemsundersøgelse foretaget af Brancheforeningen Grakom blandt foreningens medlemmer. Her svarer 31 pct. af trykkerierne, at de forventer flere ordrer i løbet af de kommende seks måneder sammenlignet med ordreniveauet i de foregående seks måneder. Derved ser den positive udvikling altså ud til at fortsætte.

Kilde: Grakoms medlemsundersøgelse, juni 2015. Svar for virksomheder i trykkeribranchen (n=26)

Trykkerier omfatter i denne opgørelse:

  • Trykning af magasiner og andre tidsskrifter, som udkommer mindre end fire gange om ugen.
  • Trykning af bøger og brochurer, nodehæfter og partiturer, landkort, atlasser, plakater, reklamekataloger, prospekter og andet trykt reklamemateriale, fri-mærker, gebyrmærker, adkomstbeviser, checkhæfter og andre værdipapirer, chipkort, smart cards, albummer, dagbøger, kalendere og andre kommercielle tryksager, personligt brevpapir og andre tryksager fremstillet ved højtryk, offset, fotogravure, flexotryk, serigrafitryk og andre trykmetoder, kopieringsmaskiner, computerprintere, prægemaskiner mv.
  • Quick printing
  • Trykning direkte på tekstiler, plast, glas, metal, træ og keramik
  • Det trykte materiale er ofte ophavsretligt beskyttet
  • Trykning af etiketter og mærkater (litografi, dybtryk, flexotryk, mv.)
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.