Tryk med Ansvar er altid med ved Aller Tryks kundemøder
Når sælgerne hos Aller Tryk går til møde med nye kunder, tager de Tryk med Ansvar-kampagnen med under armen. Ifølge Jesper Jungersen, adm. dir. i Aller Tryk og bestyrelsesformand for GRAKOM, er det nemlig et godt værktøj til at forklare, hvad der faktisk ligger i de forskellige miljømærker.
Og det er en vigtig samtale at tage med kunderne, siger Jesper Jungersen. For reaktionen er nærmest altid positiv, når man præsenterer et dokumentérbart miljøvenligt alternativ.
"Vi har stor glæde af at fortælle om sammenhængen mellem klima og miljømærker. Kunderne kommer typisk ikke af selv og efterspørger miljømærkerne, men når vi introducerer dem, så bliver de vældig glade for dem. På den måde er vi også på forkant med udviklingen – for jeg er overbevist om, at det i fremtiden bliver noget, kunden forventer," siger Jesper Jungersen.
Han fortæller, at Aller Tryk de seneste år har fået væsentligt flere miljømærker på deres tryksager. Han oplever særligt interesse for FSC- og Svanemærkerne, og også stor interesse for Trykt i Danmark-mærket.
"Vi har en række eksisterende kunder, vi har præsenteret de forskellige mærker for. De har taget imod dem med kyshånd. For os virker det som om, at vi faktisk kan give dem noget ekstra i forhold til det, vi har aftalt. Der er meget stor interesse for det, det mærker vi tydeligt," siger han.
Arbejdet med miljø og klima har også givet anledning til at Aller Tryk har kigget sin egen forretning efter i sømmene. Konkret har trykkeriet brugt GRAKOMs miljøafdeling til at lave klimaberegning for at få et ovreblik over det samlede klimaaftryk.
Her er papiret den dominerende kilde, som sammen med øvrige indirekte emissioner står for ca.84 pct. af den samlede udledning, fortæller Jesper Jungersen.
Aller Tryks CO2-regnskab beror derfor i høj grad på, hvilken type papir kunderne vælger. Opgaven er derfor at skubbe udviklingen i den retning. Jesper Jungersen er overbevist om, at det generelt er den vej, tingene går.
"Det, der virkelig ville batte ivores klimaregnskab, ville være, hvis kunderne valgte papirtyper med det laveste klimaaftryk. I øjeblikket er det dog ikke et afgørende parameter for kunderne. Det er stadig prisen. Men i fremtiden kommer man også til at vælge efter CO2-aftryk. Vi er der ikke endnu, men jeg er sikker på, at det bliver udviklingen", siger Jesper Jungersen.
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMS magasin, september 2021