Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Trues af suspekt varemærkeorganisation
Tirsdag 09. juni 2015
Flere danske virksomheder oplever at få påmindelser om, at deres varemærker skal fornyes. Disse påmindelser kommer fra VOD - Varemærke Organisation Danmark A/S, og en hurtig Googlesøgning viser, at mange også skriver under i den tro, at VOD er en del af Patent- og Varemærkestyrelsen. Det er de imidlertid ikke. Til gengæld fakturerer de 10.000 kroner for en fornyelse, der reelt kun koster 2350 kr. Og har man først skrevet under fanger bordet. Så truer VOD med inkasso, som det netop er sket for et GA-medlem, der ellers havde krævet pengene retur med henvisning til, at de kun skrev under i den gode tro, at påmindelsen kom fra styrelsen – og ikke fra et privat firma med et blakket rygte på internet. ”Der er tilsyneladende tale om det, man også kalder fupfaktura. Vi kan se, at VOD har været aktive med det her nummer i hvert fald siden 2010. Er man først kommet til at skrive under på en af disse påmindelser, kan det være meget bøvlet at komme ud af igen. De ligger lige i det juridiske grænseland, hvor man kan være nødt til at gå i retten for at få en afklaring. I første omgang skal man have sin advokat til at sende dem et brev, der ikke er til at misforstå. Hvis de så ikke retter ind, må man afgøre med sig selv, om man er klar til at gå rettens vej,” siger GA’s erhvervsadvokat Jens Borring. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra VOD. På telefonen svarer en kvinde, at hun ikke er bemyndiget til at udtale sig, og at der ikke umiddelbart er nogen til stede, der kan. I stedet bedes vi sende en mail, og denne har vi i skrivende stund ikke fået svar på. Firmaadressen er en postboks i Kongens Lyngby, og under deres Company Registration Information, der ligger i bunden af hjemmesiden, henvises til en adresse i den lille, caribiske østat Dominica.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.