Trepartsaftale om seksuel chikane
Onsdag 09. marts 2022
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en trepartsaftale om seksuel chikane. Aftalen skal understøtte en kulturforandring på arbejdspladsen.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er blevet enige om en række initiativer, der skal fremme en kulturforandring på den enkelte arbejdsplads i forhold til at forebygge seksuel chikane.
I en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet skriver man, at med aftalen tydeliggøres reglerne, så både arbejdsgivere og medarbejdere kender deres ansvar og pligter, og det får samtidig større konsekvenser, hvis arbejdspladsen ikke lever op til sine forpligtigelser.
Med trepartsaftalen sættes der ind på følgende områder:
- Reglerne tydeliggøres, så arbejdsgiveren ikke er i tvivl om sit ansvar og pligter.
- Godtgørelsesniveauet i særligt grove sager om seksuel chikane hæves med 33 procent.
- Bedre retsstilling for elever og lærlinge, som udsættes for seksuel chikane
- Øget fokus på seksuel chikane i arbejdsmiljøarbejdet – inkl. APV-arbejdet – på den enkelte arbejdsplads.
- Det tydeliggøres i reglerne, at ansatte har pligt til at videregive oplysninger om seksuel chikane i arbejdet, hvis de bliver opmærksomme på det, og ikke selv kan løse det.
- Årlige opgørelser over antallet af Arbejdstilsynets afgørelser og vejledninger om seksuel chikane og mobning.
- Der nedsættes en alliance med alle relevante organisationer, som skal sikre et fortsat fokus på seksuel chikane. Regeringen ønsker at afsætte 5 mio. kr. til alliancen i 2023.
Nogle af initiativerne kræver lovændringer, og regeringen vil derfor forelægge trepartsaftalen for Folketingets partier.
Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.