Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Tre konkrete virksomheder, der tiltrækker unge

Tre konkrete virksomheder, der tiltrækker unge Anders Mosumgaard og Carsten Kristiansen forrtæller om reglerne for at indgå uddannelsesaftaler med elever og lærlinge på FESPA Denmarks årsmøde. Foto: Pia Osbæck
Pia Osbæck
Redaktør, GRAKOM Pia Osbæck
Torsdag 23. marts 2023
På FESPA Denmarks årsmøde på Nyborg Strand blev talentudvikling og uddannelse diskuteret, og selvom der ligesom i mange andre brancher er udfordringer med at tiltrække unge til branchen, var der optimisme i luften.

Med en forventet markant mangel på arbejdskraft i den grafiske branche i 2030, er det nødvendigt at tænke kreativt for at tiltrække de unge. Derfor var talentudvikling og uddannelse temaet på FESPA Denmarks årsmøde, der blev afholdt på Nyborg Strand i denne uge.

En af de virksomheder, der har haft succes med en utraditionel tilgang til at tiltrække flere elever, er Stibo Complete, som i starten af 2022 lancerede en kampagne på Facebook og Instagram. (Læs mere om kampagnen her.)

Stibo Complete ansatte en uddannelseskonsulent, udviklede et elevprogram, og udviklede en separat hjemmeside for programmet.

Kampagnen løb fra januar til marts og resulterede i fem uddannelsesaftaler og fire i pipelinen.

Efter at have lært af deres erfaringer, relancerede man kampagnen i maj 2022 med et ændret fokus.

Budskabet nu lød: ’Start som ufaglært – bliv elev senere.’ Man så hinanden an et par måneder, inden man indgik en uddannelsesaftale. Baggrunden var, at der var nogle, der var hoppet fra, og det ville man gerne undgå fremadrettet.

Resultatet var 12 aftaler i 2022. COO Frank Sørensen fortalte på mødet, at man har lært, at det er nødvendigt at annoncere løbende, for det er kun, når man annoncerer, at der kommer henvendelser til fra de unge. Og så er det vigtigt at have én kontaktperson for at lette kommunikationen med de unge.

Kampagnen resulterede desuden i flere uopfordrede ansøgninger og gav Stibo Complete en større synlighed i nærområdet.

Frank Sørensen, Stibo Complete

Frank Sørensen, COO i Stibo Complete, fortæller om virksomhedens elevkampagne. Foto: Pia Osbæck

Succes med praktikanter og trainees

CPO i Effection, Thomas Urban Andersen påpegede også vigtigheden i, at man som virksomhed skal være meget proaktiv for at tiltrække nye elever og lærlinge. Især der hvor de unge er, som fx de sociale medier og på skolerne.

Effection har elever inden for flere forskellige områder som fx skilteteknikere, mediegrafikere og grafisk teknikere, og ifølge Thomas Urban Hansen er der et stort overlap på uddannelserne, som man bør overveje at gøre noget ved.

Hos Effection har man desuden haft succes med at bruge praktikanter, fortalte Thomas Urban Andersen.

Thomas Urban Andersen, Effection

CPO i Effection, Thomas Urban Andersen, flankeret af Camilla (til venstre), der er voksenelev og Janni, der er ansvarlig for eleverne. Foto: Pia Osbæck

Uddannelsespolitisk chef i GRAKOM, Anders Mosumgaard, nævnte bureauet Searchmind som et andet eksempel på en virksomhed, der har succes med at tage praktikanter ind. (Læs her)

Både Anders Mosumgaard og virksomhedskonsulent Carsten Kristiansen kom med en række helt konkrete oplysninger om, hvad man skal være opmærksom på, hvis man vil indgå en uddannelsesaftale.

De kan begge kontaktes, så man kan få gode råd til, hvordan den enkelte virksomhed skal forholde sig, hvis man vil have elever og lærlinge.

Anders Mosumgaard kan kontaktes på am@grakom.dk eller tlf. 21 40 63 87

Carsten Kristiansen kan kontaktes på cakr@techcollege.dk eller tlf. 25 26 63 52.

Deltagere På Fespas Årsmøde 2023

Der var stor spørgelyst blandt deltagerne på FESPA Denmarks årsmøde. Foto: Pia Osbæck

Læs også
Knap halvdelen af respondenterne i rapporten har investeret i digitalprint. Og endnu 29 procent vil investere i den teknologi.
Log ind på Club FESPA Online, og få nyheder inden for storformat og tekstiltryk - helt gratis.