Indtast din mail og få en mail med et link til nulstilling af adgangskode
Søg
Log Ind
Toptryk Grafisk droppede digital markedsføring – og tjente flere penge
Torsdag 16. februar 2017
Trykkeriet Toptryk Grafisk i Gråsten gjorde noget ret uhørt ved indgangen til 2016. De droppede al digital annoncering. Med undtagelse af deres nyhedsbrev per e-mail brugte det sønderjyske trykkeri Toptryk Grafisk hverken bannerreklamer, Google AdWords eller andre former for online marketing i hele 2016.
I stedet blev pengene brugt udelukkende på trykte B2B direct mail-kampagner, der blev personligt stilet og sendt med posten. Årets omsætning var på over 51 millioner kroner – en stigning på 25 procent i forhold til året før.
Dagbladet Børsen har fortalt historien, og her udtaler Grakoms afdelingschef Michael Brochmann:
"For fem-syv år siden var det som om, at hvis noget var digitalt og online, så var det helt fantastisk. Det trykte kunne man nærmest ikke bruge til noget. Vi fornemmer, at det er vendt nu, så det trykte medie er ved at finde sin plads i marketingsmixet."
Palle Bo Schmidt, salgs- og marketingchef i Toptryk Grafisk siger om beslutningen:
”Når vi sender et personligt brev til vores potentielle kunder, åbner næsten alle det. Alle giver det mindst et par sekunders opmærksomhed, så hvis indholdet er interessant nok, har du fat i kunden. Du føler ingen forpligtelse til at kikke på en reklame, der popper op på skærmen, men det gør du med et brev. Ofte oplever vi også, at det materiale, vi sender, bliver gemt og derfor har en langtidseffekt. En annonce på nettet er jo væk i det øjeblik, du klikker på noget andet.”
Selvom 2016 har været et godt år for virksomheden, planlægger Toptryk Grafisk ikke at holde sig fra online markedsføring i fremtiden. Google AdWords skal dog ikke forvente, at det sønderjyske trykkeri vender tilbage.
"Vi droppede onlinedelen i vores markedsføring fuldstændig i hele 2016 som et eksperiment for at se effekten, men vi kommer også til at bruge onlinekampagner igen. For eksempel bannerannoncer på udvalgte steder, hvor vi ser gode chancer for at ramme vores målgruppe. Men vi så altså intet fald i besøgende på vores website, da vi fjernede Google AdWords, siger Palle Bo Schmidt og påpeger, at Google selv gør udstrakt brug af fysiske direct marketing-kampagner."
Læs mere om direct mail her. Ifølge Palle Bo Schmidt er fysiske breve nødvendige for at nå ud til visse kunder. Foto: PR.
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.