Tonersituationen: Fra november bliver der bedring i leverancer
”I slutningen af november forventer vi, at der vil ske en bedring i leverancesituationen,” siger salgsdirektør Peter Dalgas fra Konica Minolta Business Solutions Denmark, da GRAKOM kontakter ham for at høre, hvornår han regner med at situationen bliver normal igen, så GRAKOMs medlemmer igen kan få tonerleverancer i de mængder, de plejer.
Varigheden af forsinkelserne på tonerforsendelserne afhænger af de initiativer, som Konica Minolta har igangsat.
”Vi gør alt, hvad der er muligt for at afbøde effekten af det midlertidige stop i produktionen af toner. Vi har igangsat flere initiativer for at sikre vores kunder en fortsat kontinuerlig forsyning af toner.”
De tiltag, Konica Minolta har igangsat for at mindske generne for kunderne, er bl.a. opkøb af tonere og genanvendelse af patronerne.
På spørgsmålet om priserne på tonere er steget, lige som de er på mange andre råvarer, svarer Peter Dalgas, at man fra Konica Minoltas side ikke har hævet priserne.
Mangel opstået p.g.a. ulykker på fabrik
Problemet med mangel på tonere er opstået primært fordi Konica Minolta måtte lukke to fabrikker i Japan efter to ulykker på den ene fabrik i løbet af få dage. Man lukkede også en anden fabrik, fordi produktionsmetoderne var de samme, og man ville sikre sig, at alt var i orden, før man fortsatte. Fabrikkerne starter produktionen igen henholdsvis den 18. oktober og den 8. november.
GRAKOMs medlemmer kan kontakte GRAKOMs juridiske afdeling, hvis man har problemer med levering af tonere.