Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

To markedsledere inden for visuel kommunikation fusionerer

To markedsledere inden for visuel kommunikation fusionerer K.T. Damgaard-Jensen køber den danske del af BrandFactory Group AB. Den sammenlagte virksomhed vil tilsammen få 200 medarbejdere og en omsætning på knap 300 millioner kroner.  Samtidig træder Morten Gamborg tilbage som CEO og et kendt ansigt vender tilbage.
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 12. august 2020
K.T. Damgaard-Jensen køber den danske del af BrandFactory Group AB. Den sammenlagte virksomhed vil tilsammen få 200 medarbejdere og en omsætning på knap 300 millioner kroner. Samtidig træder Morten Gamborg tilbage som CEO og et kendt ansigt vender tilbage.

Med købet af den danske del af BrandFactory Group AB, BrandFactory Danmark A/S, bliver K.T. Damgaard-Jensen en af de største danske virksomheder inden for visuel kommunikation med omkring 200 medarbejdere og en omsætning på knap 300 millioner kroner.

Sammenlægningen betyder samtidig, at Morten Gamborg træder tilbage som CEO, men fortsætter som medejer og en del af den samlede ledergruppe. Hans nye titel bliver marketingdirektør.

Ny CEO for Damgaard-Jensen bliver en gammel kending, nemlig René Rafn Hansen, der var CEO for BrandFactory Danmark i over 25 år indtil sidste år, hvor han blev afløst af Maria Beck-Tange, der dermed forlader virksomheden.

Ambitionen med købet er at skabe den ultimative markedsleder i Danmark, siger den nye CEO:

”De to virksomheder komplementerer hinanden på fortræffelig vis, og der er oplagte synergier, som gør den fusionerede virksomhed mere konkurrencedygtig. Med to stærke kulturer og de utroligt stærke kompetencer medarbejderne besidder, er ambitionen at skabe den ultimative markedsleder i Danmark. Vi får en større volumen og kan tilbyde vores kunder endnu mere i ét hus. Særdeles stærke faglige miljøer gør samtidig, at vi med den nye virksomhed rykker fra konkurrenterne og gør os til en attraktiv arbejdsplads for de dygtigste specialister. Kunderne vil komme til at nyde godt af fleksibiliteten og kapaciteten i den samlede produktionssetup, samt de mange eksperter, der kan rådgive og tilføre værdi i den samlede løsning.”

Fra bestyrelsesformand hos Damgaard-Jensen A/S, Per Andreasen, lyder det:

”Med ansættelsen af René Rafn Hansen som CEO og købet af BrandFactory Danmark styrkes Damgaard-Jensens udvikling. Vi har en solid platform, og kan nu drage fordel af de samlede ekspertiser og ressourcer i både Århus og København, samt samarbejdet med BrandFactoryselskaberne i Norge og Sverige.”

Salget af den danske del af BrandFactory til Damgaard-Jensen betyder, at BrandFactory Danmark ikke længere er en del af den samlede, svenskejede BrandFactory Group, men Martin Alsander, CEO i BrandFactory Group tilkendegiver, at der fortsat vil være et stærkt partnerskab mellem selskaberne i Danmark, Sverige og Norge.

De to virksomheder har hovedsæder i hhv. Aarhus og København og hvert brand fortsætter som selvstændige enheder i første omgang, med Damgaard-Jensen som specialister inden for fysisk visuel kommunikation, og med en årelang tradition for grafisk håndværk og BrandFactory Danmark, som har erfaring inden for visuel kommunikation, branding og butiksløsninger.

De to selskaber omsatte i seneste regnskabsår for 267 mio. kr.

Udover René Rafn Hansen udgøres direktionen af Damgaard-Jensens nuværende CFO, Svend Hunnerup.

Samtidig med opkøbet bliver René Rafn Hansen og de to nuværende direktionsmedlemmer i BrandFactory Danmark, Nicolai Juul Falkdenlund og Anders Vangsgaard nye medejere, som også omfatter de fem nuværende partnere i Damgaard-Jensen og kapitalfonden IndustriUdvikling samt altså som nævnt Morgen Gamborg.

Parterne vil ikke oplyse salgsprisen.

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.