Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Time Magazine hylder Smurfit Westrock

Time Magazine hylder Smurfit Westrock Per Frederiksen, CEO i Smurfit Westrock Scandinavia
Stephanie Violet Sørensen
Kommunikationskonsulent Stephanie Violet Sørensen
Torsdag 23. oktober 2025
En plads på Time Magazine’s liste over verdens bedste virksomheder er ikke tilfældig. For Smurfit Westrock handler det om mere end emballage – det handler om mennesker, innovation og en bæredygtig fremtid.

Smurfit Westrock er blevet udnævnt til en af Time Magazine's World’s Best Companies – for andet år i træk og 400 pladser højere oppe end sidste år – for deres resultater inden for medarbejderengagement, vækst og alle tre ESG-parametre; miljø, sociale forhold og ledelse.

For Smurfit Westrock er bæredygtighed en central drivkraft – både for forretningen og for virksomhedens identitet.

“Vi ønsker ikke blot at være førende inden for emballage. Vores ambition er at blive en af verdens bedste virksomheder – og det kræver, at vi tager ansvar på alle niveauer,” siger Per Frederiksen, CEO i Smurfit Westrock Scandinavia.

Samtidigt ser de udnævnelsen som en anerkendelse, der både motiverer og forpligter:

“Vi er meget stolte over, at det, vi gør, bliver anerkendt – det viser, at vi er på rette vej. Men vi ved også, at vi hele tiden kan blive bedre, og vi udfordrer os selv hver eneste dag for at tage næste skridt. Vi er passionerede omkring bæredygtighed, og det driver alt, hvad vi gør," siger Per Frederiksen.

Bæredygtighed som drivkraft

Smurfit Westrock har integreret bæredygtighed i alle led af forretningen – fra strategi og innovation til konkrete emballageløsninger. Siden 2005 har virksomheden reduceret sine CO₂-udledninger med 44 %, og målet er nettonuludledning i 2050.

”Vores emballage skal ikke efterlade spor for kommende generationer. Vores ambition er at gå forrest i overgangen til en fuldt cirkulær emballageindustri, hvor vi minimerer ressourceforbruget og anvender materialer mere intelligent – med en målrettet indsats for at skabe en positiv effekt på klimaet,” tilføjer Sadija Ferhatovic, Head of Sustainability and HSE.

Per Frederiksen fortsætter:

”Vores strategi er bygget op omkring tre grundsøjler: Mennesker, planet og meningsfuld forretning – og det er netop den sammenhæng, der har gjort vores strategi til en succes."

Smurfit Web 2 (1)

Smurfit Westrock medarbejdere 

Better Planet Packaging Initiative

Better Planet Packaging Initiative er en stor del af Smurfit Westrocks bæredygtighedsstrategi. Det har som mål at udvikle emballageløsninger til en mere cirkulær økonomi og rummer både designudvikling, praktiske værktøjer, kundesamarbejder og interne uddannelsesforløb, som skal inspirere til bedre valg i hele værdikæden.

”Vi prøver hele tiden at inspirere vores kunder til at tænke mere cirkulært. Det handler i høj grad om, hvordan vi designer emballagen – som vi kalder fit for purpose – hvor vi tager udgangspunkt i, hvad emballagen skal kunne: Beskytte produktet gennem hele forsyningskæden,” siger Sadija Ferhatovic.

Fra papkasse til olympiske senge

Et eksempel på Smurfit Westrocks bæredygtighed i stor skala, var deres levering af 16.000 genanvendelige senge til deltagerne ved OL i Paris 2024. Sengene skulle kun bruges én gang og blev derfor fremstillet af genanvendelige materialer.

Hos Smurfit Westrock rummer bæredygtighed ikke kun klimaindsats, men i lige så høj grad et socialt ansvar.

Her spiller medarbejderne en aktiv rolle globalt. I 2024 fx deltog 12.000 medarbejdere i 180 lokale initiativer – blandt andet opførelse af skoler, adgang til rent drikkevand og andre samfundsgavnlige projekter. Alt sammen med det formål at forbedre de lokalsamfund, hvor Smurfit Westrock er til stede.

Et vigtigt signal til kunderne 

Ifølge Per Frederiksen er udnævnelsen fra Time Magazine også et vigtigt signal til virksomhedens kunder.

“Vi har professionelle kunder, og det her er endnu et bevis på, at vi er en professionel og fremtidsorienteret samarbejdspartner,” siger han.

Gennem Better Planet Packaging Initiative tilbyder Smurfit Westrock også sparring og løsninger, der understøtter fx den kommende PPWR-forordning.

“Det kan være en kompleks opgave, men vi har værktøjer, som hjælper med at optimere emballagen i både størrelse, vægt og materialevalg. Det reducerer miljøbelastningen og understøtter samtidig en sund og effektiv forretning," siger Per Frederiksen og understreger: 

"Når vi arbejder med bæredygtighed, gør vi det, fordi vi er passionerede omkring det – og fordi det skaber værdi hele vejen rundt.”

Smurfit Web

Smurfit Westrock medarbejdere

Læs også
EU-Kommissionen har netop meldt ud, at de fastholder, at EUDR skal gælde for store virksomheder fra årsskiftet, mens små virksomheder får udsættelse endnu et år. Der er samtidig flere ændringer i Kommissionens nye forslag.
Producentansvaret og ny EU-forordning har sat emballage øverst på dagsordenen – men reglerne er komplekse, og mange virksomheder savner overblik. På Emballagedagen 2025 viser Returs fagchef, hvordan man kan bryde kompleksiteten ned og se de forretningsmæssige potentialer: Mindre affald, kvalitetsemballage og styrket grøn profil.