Thomas Torp: Vi har grønne muligheder
Miljø- og klimapolitik ligger højt i danskernes bevidsthed – så højt, at da Berlingske Tidende lige inden sommerferien spurgte danskerne om hvilke politikområder, der bliver afgørende for deres stemme ved det kommende valg var miljø- og klima på tredjepladsen. I en tilsvarende måling for 2016 var samme emne på ottendepladsen.
I disse år sker der noget på klima- og miljøområdet. Virksomhedernes CSR-politik er ikke længere varm luft. For tiden reklamerer Arla med, at mælken kommer i den mest klimavenlige karton nogensinde, hvor deres CO2-udledningen er blevet reduceret med 35 pct. siden 2014. Netto har EU-blomsten på sine reklameaviser. Virksomhederne gør altså noget ved det, fordi det har betydning for forbrugerne.
Det er muligt, at forbrugerne ikke vil betale mere for produkter med en klima- og miljørigtig profil, men de kan finde på at fravælge produkter, der ikke har det. I 2014 satte Green Peace fokus på et marketingssamarbejde mellem Lego og Shell med en video af et arktisk landskab bygget af legoklodser befolket med inuitter, slædehunde, isbjørne og julemanden, der langsomt oversvømmes af olie. Shell borede nemlig efter olie i Arktis. På kort tid kom der mere én million underskrifter på, at Lego skulle stoppe samarbejdet. Lego kunne godt se, at et imagetab kunne koste dyrt, og samarbejdet blev droppet.
Miljørigtig emballage rykker
Flere og flere virksomheder grønne produkter i takt med, at miljø- og klimapolitik rykker stadigt højere op på kundernes dagsorden. Ekstraomkostninger til mere miljørigtig emballage eller tryksager udgør ofte en lille del af virksomhedernes samlede omkostninger. Et faldende salg kan derimod blive dyrt. Varer købes i dag i høj grad på værdier. Hvis virksomhedernes værdier er ude af trit med kundernes, er det enkelt for kunden at skifte til en leverandør med det ”rigtige værdisæt”. Nordea har eksempelvis blødt kunder siden offentliggørelsen af Panamapapirerne.
Så hvor stiller det vores branche? Ret godt! Sammenlignet med resten af verden, har vi i Danmark altid haft en hård miljølovgivning og høje energipriser. Det har medført, at vi producerer miljørigtigt og kan holde energiforbruget nede, hvilket er i god tråd med virksomhedernes CSR-politikker og giver os en styrkeposition i den europæiske konkurrence. Dertil kommer, at vores primære materiale – papir – er klimarigtigt og kan genanvendes i høj grad.
Virksomhedernes stigende efterspørgsel af grøn indpakning og materialer, af frygt for at kunderne vender dem ryggen, giver virksomhederne et øget behov for rådgivning. Rådgivning om hvordan de sikrer, at de brugte materialer er klima- og miljørigtige. Den grønne bølge giver derfor en masse muligheder for lige netop vores branche på grund af den stærke profil, vi har på miljø- og klimaområdet.