Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Tendenser i bureaubranchen

Tendenser i bureaubranchen
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Fredag 23. august 2024
CEO i Gorm X Envision og marketindfirektør i Bilka og BR kommer fortæller om fremtiden, mens Finn Graversen fortæller om året der gik, Også bæredygtig kommunikation er på dagsorden på Creative Clubs bureaulederseminar.året, der kommer. Også bæredygtig kommunikation er på dagsorden på Creative Clubs bureaulederseminar.

Coca-Colas kommunikations- og CSR-direktør Annette Spanggaard bruger meget af sin tid på at håndtere den grønne dagsorden – både i forhold til kommunikation, risikoafdækning og kundernes krav.

Coca-Cola udrullede nemlig i foråret sin første store bæredygtighedskampagne i hele EU, inkl. Danmark. De to store hovedelementer i kampagnen har fokus på emballage og vand, fordi det er de to elementer, der udleder mest CO2 i en Coca-Colas livscyklus.

”Vi kan se ud fra vores undersøgelser, at forbrugerne gerne vil vide mere om, hvad brands gør, og vi vil gerne fortælle, hvad vi gør, og hvad man kan gøre for miljøet, så det nærmest bliver et partnerskab med forbrugerne, som jo også er dem, der får tingene til at ske,” sagde Annette Spanggaard til Bureaubiz i foråret.

Netop arbejdet med den grønne dagsorden kommer Annette Spanggaard og taler om på Creative Clubs bureaulederseminar. Men ikke kun store også små brands har behov for hjælp til bæredygtighedskommunikationen, og derfor har bureauerne en stor opgave i at uddanne sig til at hjælpe virksomhederne med at kommunikere de miljøvenlige fremskridt. Især for at undgå greenwashing. Camille Aulkær Andersen vil på bureaulederseminaret fortælle om, hvordan Kompas Kommunikation rådgiver deres kunder i forhold til bæredygtighed og hvordan bureauet selv arbejder med den grønne dagsorden.

Fremtiden set fra en bureaudirektør og en marketingdirektør

Men bæredygtig kommunikation er ikke det eneste på dagsorden til Creative Clubs bureaulederseminar. Hvordan gik det i 2023, hvilke bureauer er vindere og hvilke er tabere. Det kommer Finn Graversen og taler om på baggrund af årets rapport BureauTrends. Rapporten er et kinderæg af viden, for udover over 400 bureauers nøgletal, kommer Finn Graversen også ind, hvad både bureaudirektørerne og CMO’erne har at sige om året, der gik og deres forventninger til fremtiden. To analyser, man også kan finde i BureauTrends.

Netop forventningerne vil CEO i Gorm X Envision Mads Duzenius uddybe i sit indlæg, der har titlen: Tendenser for fremtiden set fra en bureaudirektørstol. Til at uddybe CMO’ernes forventninger har Creative Club invitereret marketingdirektør i Bilka & BR Claus Frederiksen, der vil tage udgangspunkt i CMO Analysen.

Og sidst på dagen vil deltagerne, som plejer at udnytte seminaret til også at netværke, blive præsenteret for to bureauer, der har gjort det ekstra godt, og hvad deres vej til succes har været.

Endelig kommer Henrik Jensen, der i øvrigt også er dagens moderator, ind på danske bureauers tre AI-baserede forretningsmodeller. Vi behøver ikke spørge, om de danske bureauer bruger AI. Det har vi fastslået, og sidste års bureaulederseminar havde da også hovedfokus på dette. Men værktøjet udvikler sig hurtigt, og det gør også brugen af det også, så vi vil lige slå et sving over kunstig intelligens.

Læs mere om programmet her

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.