Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Telenor politianmeldt for vildledende markedsføring

Tirsdag 15. december 2015
Telenor annoncerede i perioden fra den 8. april til den 13. maj 2015, at forbrugerne kunne købe en Samsung Galaxy S6 Edge til en fordelagtig pris, hvis de samtidig tegnede et abonnement løbende på 6 måneder hos teleselskabet.

 

I annoncer, der blev vist på forbrugernes tablet eller mobiltelefon, oplyste Telenor om:

- Udbetalingen
- Prisen på mobiltelefonen
- Gebyret for oprettelse af abonnementet
- Abonnementets pris pr. måned

Telenor oplyste derimod ikke forbrugerne om den samlede mindstepris for hele bindingsperioden, hvilket forbrugerombudsmanden anså som vildledende over for forbrugerne. Det fremgår af hen-holdsvis markedsføringslovens § 3 og § 12 a, at forbrugere ikke må vildledes af erhvervsdrivendes markedsføring, mens de samtidig skal informeres om varer og tjenesteydelsers væsentligste karakteri-stika.

Telenor har efterfølgende oplyst, at de manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl, hvorfor mind-steprisen kun manglede på tablet- og mobilversioner, men fremgik korrekt i deres øvrige markedsfø-ring. Sagen er alligevel blevet politianmeldt på baggrund af forbrugerombudsmandens indstilling.

Læs også
Digitaliseringsminister Caroline Stage Olsen har i flere omgange udtalt, at de omfattende GDPR-regler hæmmer innovation og konkurrenceevne for virksomheder. Nu er hun klar til at fjerne de overflødige regler inden for databeskyttelse, og hun vil gerne have input fra de danske virksomheder. GRAKOM ser positivt på initiativet. 
Det er ifølge GRAKOM et positivt første skridt, at EU-Kommissionen har præciseret kravene og simplificeret EUDR-forordningen, men det er ikke nok, skriver GRAKOMs rådgivningschef Per Kaae Hansen.