Telenor politianmeldt for vildledende markedsføring
I annoncer, der blev vist på forbrugernes tablet eller mobiltelefon, oplyste Telenor om:
- Udbetalingen
- Prisen på mobiltelefonen
- Gebyret for oprettelse af abonnementet
- Abonnementets pris pr. måned
Telenor oplyste derimod ikke forbrugerne om den samlede mindstepris for hele bindingsperioden, hvilket forbrugerombudsmanden anså som vildledende over for forbrugerne. Det fremgår af hen-holdsvis markedsføringslovens § 3 og § 12 a, at forbrugere ikke må vildledes af erhvervsdrivendes markedsføring, mens de samtidig skal informeres om varer og tjenesteydelsers væsentligste karakteri-stika.
Telenor har efterfølgende oplyst, at de manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl, hvorfor mind-steprisen kun manglede på tablet- og mobilversioner, men fremgik korrekt i deres øvrige markedsfø-ring. Sagen er alligevel blevet politianmeldt på baggrund af forbrugerombudsmandens indstilling.
