Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Svenske trykkerier er bekymrede

Svenske trykkerier er bekymrede Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 17. september 2024
PostNord er i gang med at overtage et belgisk firma, som ifølge branchefolk vil ødelægge den frie konkurrence på det svenske postmarked.

I Sverige er der en intens debat i gang om den frie konkurrence på det svenske postmarked.

PostNord annoncerede i sommerferien, at deres datterselskab, PostNord Strålfors, har indgået en aftale om at overtage den belgiske virksomhed 21 Grams.

Overtagelsen af 21 Grams afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse, men hos Grafiske företagen og Fria postoperatörers förbund er man meget bekymrede.

21 Grams er en slags pricerunner og leverer ydelser til hele det fysiske postflow i Sverige, lige fra tryk og trykning, sortering og adressering til kuvertering, frankering og distribution. Det betyder, at de svenske trykkerier får ordrer via 21 Grams. For at få den bedste pris for kunden, leder de efter, hvilken leverandør der kan levere den, og dertil får de informationer fra og om de enkelte trykkerier.

”Hvis handlen mellem PostNord Strålfors og 21 Grams godkendes af den svenske konkurrencemyndighed, vil det betyde, at PostNord Strålfors får en monopolsituation i denne henseende. I dag har mange trykkerier 21 Grams som leverandør (af ordrer, red.), og det ville betyde, at Postnord Strålfors ville have fuld kontrol over trykkeriernes kunder. Postnord Strålfors vil få fuld indsigt i alle aftaler, priser, vilkår, forretnings- og prismodeller, der tilhører stort set alle Postnord Strålfors' konkurrenter,” siger VD Eva Glückman i Grafiske företagen til GRAKOM.

Når det kommer til postmarkedet, er 21 Grams meget vigtigt for de fleste af det svenske markeds aktører, både købere af porto og konkurrerende postoperatører. 21 Grams’ software gør det lettere for afsenderne at udnytte de forskellige postvirksomheders vilkår og priser optimalt. 

”Det er ikke sikkert, at 21 Grams får lov til at videreudvikle sin software, hvis PostNord Strålfors bliver ejer, men at de bliver nødt til at lukke dem ned,” lyder det videre fra Eva Glückman.”

De svenske marked kan blive monopoliseret

VD Eva Glückman har sammen med forbundsordförande Håkan Malmros fra Fria postoperatörers förbund i et debatindlæg problematiseret, at PostNord med overtagelsen nærmest vil kunne eliminere konkurrencen på det svenske marked. 

”PostNord vil få adgang til konkurrenternes kundespecifikke vilkår, priser og prismodeller, hvilket vil kunne føre til, at markedet igen bliver monopoliseret. Det vil have ødelæggende konsekvenser for både private distributører og trykkerier, som i høj grad er afhængige af 21 Grams’ software,” skriver de bl.a. i indlægget.

I Danmark er man gået modsat monopolisering, som man frygter i Sverige. Her blev postmarkedet liberaliseret i januar i år, hvor PostNords befordringspligt blev ophævet, og samtidig bortfaldt momsfritagelsen for magasinudgivere, der brugte PostNord. Det har givet en helt ny situation på distributionsmarkedet, hvor foreninger pga. øgede distributionsomkostninger kan blive nødt til at sende færre magasiner til deres medlemmer. Det er fx netop blevet meldt ud fra Journalistens fagblad, der går fra otte til fire trykte udgivelser. 

”Vi står med ophævelsen af befordringspligten også med udfordringer i Danmark, og derfor følger vi selvfølgelig markedet tæt, lige som vi holder øje med, hvad der sker i andre lande, herunder Sverige,” lyder det fra Carina Christensen.

Læs også
“Vi vil gerne have mindre medister og mere mojo,” sagde Bilkas marketingdirektør Claus Frederiksen på Creative Clubs bureaulederseminar.
På mere end 20 fysiske events, kan alle i hele oktober prøve, hvordan det er at blive udsat for hackerangreb.