Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Svensk avis vil ikke bringe annoncer for fossile brændstoffer

Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 26. september 2019

Den svenske avis Dagens ETC melder i dag ud i sin leder ud, at man fremover ikke vil bringe annoncer for produkter og tjenester, der baserer sig på fossile brændstoffer. I hvert fald ikke i de trykte udgivelser.

Det skriver Mediawatch.

Dagens ETC er en svensk avis, der beskriver sig selv som ’ Sveriges første røde avis, som tager grønne spørgsmål alvorligt’, og fra i dag gælder det altså også annoncerne.

Chefredaktør for Dagens ETC, Andreas Gustavsson, formulerer det således:

”Dagens ETC dropper alle fossile annoncer fra og med nu. Det sker med umiddelbar virkning. Du som abonnerer på Dagens ETC kommer aldrig mere til at se en annonce for fossile produkter og ydelser i din avis. Det er et løfte.”

Chefredaktøren kommer med et eksempel, hvor han skriver, at man gerne vil vise en annonce med Volvos el-bil, men ikke med deres dieselbiler.

At beslutningen kommer til at koste annonceindtægter, er chefredaktør Andreas Gustavsson ikke i tvivl om. I hvert fald på kort sigt. Men han er samtidig overbevist om, at på lang sigt er det ’økonomisk klogt’.

Se den svenske chefredaktørs leder her

Og se artiklen hos Mediawatch her 

 

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.