Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Strejke presser danske magasiner

Strejke presser danske magasiner
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 12. januar 2022
GRAKOMs bestyrelsesformand, Jesper Jungersen, der er adm. direktør i Aller Tryk, frygter, at en strejke på den finske papirfabrik, UPM, kommer til at belaste det danske marked i flere måneder ud i fremtiden.

Papirmangel har været en stor udfordring for den trykte branche i en længere periode, og flere forventer, at det også i år bliver en af de store udfordringer.

Oveni kommer nu, at medarbejderne hos Finlands største producent af papir til nordiske trykkerier, UPM, er gået i strejke. Det skriver Journalisten.dk.

Jesper Jungersen, der er adm. direktør for Aller Tryk – og formand for GRAKOM – siger til mediet, at det kan få konsekvenser for danske magasiner.

”Forestil dig, at der er x antal papir på markedet i Europa til hele 2022, og at den mængde så reduceres, hvis den største spiller stort set ikke producerer i en måned på grund af strejke. Det kan belaste markedet flere måneder ud i fremtiden.”

Allerede nu kører man på andre papirkvaliteter hos Aller Tryk, men mens Jesper Jungersen vurderer, at det er et problem for de danske magasiner, mener man ikke hos Pressens Fællesindkøb, at man her vil få et problem.

Adm. direktør Thomas Isaksen fra Pressens Fællesindkøb siger til journalisten.dk, at man har baseret en stor del af sine ordrer hos en norsk virksomhed, men at en strejke hos den finske producent godt kan give nogle ringe i vandet. Han regner dog ikke med, at det giver problemer for papir til trykte aviser i Danmark.

Strejken er varslet til at vare til 5. februar.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.