Strandbygaard: Et salg til en kapitalfond handler for os ikke kun om økonomi
Med en omsætning på over 100 mio. kr. er Strandbygaard ganske givet interessant for kapitalfonde, og direktør Ole Strandbygaard er i hvert fald ikke afvisende.
”Jeg vil ikke afvise, at vi vil sælges til en kapitalfond. Alt er åbent. Jeg er 52 år, og min partner Claus (Scotwin, red.) er 54, så vi har da overvejelser sammen med bestyrelsen om, hvad der skal ske inden for de næste fem-seks år,” siger Ole Strandbygaard, der er fjerde generation i Strandbygaard, som har eksisteret siden 1898.
Trykkeriet har allerede været igennem en opkøbsproces, hvor det endte med, at Ole Strandbygaard og Claus Scotwin tilbagekøbte virksomheden.
Strandbygaard blev solgt i 2017 til Good Food Group (som også ejede Emballagegruppen), og i 2019 købte Ole Strandbygaard og Claus Scotwin virksomheden tilbage, netop fordi Good Food Group var på vej til at blive overtaget af kapitalfonden Maj Invest.
”Vi havde en passus i kontrakten om, at hvis vores nye ejere blev solgt videre, så havde vi ret – men ikke pligt – til at købe virksomheden tilbage, og det gjorde vi så,” siger Ole Strandbygaard.
Han kommer ikke nærmere ind på hvorfor, udover at han sagtens kan se en økonomisk fordel i at sælge til en kapitalfond, men det er ikke den eneste mulighed, han ser.
”Vi er i gang med at kigge på mulighederne. Udover salg til en kapitalfond er der også mulighed for, at virksomheden kan gå videre til femte generation, eller vi kan sælge til medarbejderne eller noget helt fjerde.”
"Nu købte I virksomheden tilbage, da den skulle sælges videre til en kapitalfond, så hvad skal der til, for at I selv vil sælge til en kapitalfond?
”Et godt tilbud. Men et godt tilbud er for mig ikke kun økonomisk. Det handler også om, hvad kapitalfonden vil med virksomheden. Ofte bliver det bare core business, og alt det udenom forsvinder. Fx det lokale engagement i form af sponsorater i de lokale håndbold- eller fodboldklubber. Samtidig ser man ofte, at produktionen bliver samlet et sted, og at der kun forbliver et salgskontor tilbage lokalt. Vi vil bl.a. gerne sikre produktion og arbejdspladser her i Skjern,” siger Ole Strandbygaard.
Han uddyber, at når man hos Strandbygaard engagerer sig som sponsor i lokalsamfundet, gør man langt mere end blot at støtte en sag eller et projekt:
”Vi viser, at vi er en aktiv del af det fællesskab, vi arbejder og lever i – og det skaber værdi for os alle. At støtte lokale initiativer styrker vores omdømme, fordi vi viser, at vi værdsætter nærmiljøet, og vi skaber relationer, der gør os til en attraktiv arbejdsplads, så vi kan tiltrække engagerede medarbejdere.”
Strandbygaard i gang med egen opkøbsstrategi
Selvom ejerne af Strandbygaard med rettidig omhu overvejer, hvad der skal ske med virksomheden i fremtiden, er man langtfra i en venteposition. Strandbygaard er i gang med sin egen opkøbsstrategi, fortæller Ole Strandbygaard:
”Det er ikke så vigtigt, hvilken type virksomhed det er. Det, der er vigtigt for os, er, at vi gerne vil etablere os på Sjælland. Vi har to virksomheder i Jylland og en på Fyn, men vi mangler en på Sjælland.”
Strandbygaard har 50 pct. i de to virksomheder i henh. Odense og Horsens, og baggrunden for ikke at overtage hele virksomheden er netop det lokale engagement, siger Ole Strandbygaard:
”Vi tror, at det er vigtigt med et lokalt engagement, lokal produktion, og at direktøren har hånden på kogepladen. Hvis vi skal købe en virksomhed på Sjælland, vil vi heller ikke overtage det hele. Jeg tror ikke på, at jeg kan drive en virksomhed på Sjælland fra Skjern.”
Ole Strandbygaard drager en parallel til bankerne:
”De store bankers små bankfilialer forsvinder. Så kommer de små banker og overtager dem, fordi de kan se en fordel i at være nærværende i lokalområdet.”
Fire gode råd
Ole Strandbygaard har fire gode råd til grafiske virksomheder, der overvejer at sælge:
- For det første skal du have pennalhuset fuldstændig i orden. Det skal forstås på den måde, at du skal have fuldstændigt styr på flowet i virksomheden: Udskiftning af lager, servicekontrakter, kontrakter med medarbejdere. Hvis en kapitalfond spørger om noget, skal du kunne svare med det samme.
- For det andet skal du gå i gang i rigtig god tid, inden du vil afhænde virksomheden. God tid betyder flere år før, du vil stoppe.
- For det tredje skal du være opmærksom på, at købere som udgangspunkt ikke vil købe bygninger, så her skal du finde en løsning.
- For det fjerde skal du have en professionel bestyrelse.'
Artiklen har første gang været bragt i GRAKOMs medlemsmagasin: Kommunikationsindustrien 4/2024.