Variation i forventningerne til efterspørgslen på grafiske produkter
Der er forventninger til en højere efterspørgsel på tekstiltryk, emballage og reklameartikel for det kommende år. Det viser en medlemsundersøgelse fra GRAKOM, der blev udsendt i januar i år.
På storformat, skilte og labels forventer medlemmerne, at efterspørgselen er stort set uforandret.
Kigger man på de samme tal for et år siden er forventningerne til en stigning i efterspørgselen dog mindre i år.
”Forventningerne til udviklingen i efterspørgslen på de forskellige grafiske produkter bærer præg af det seneste års stemningsskift i dansk økonomi. For et år siden så vi begyndelsen til vejen ud af corona-epidemien – en tid, hvor dansk økonomi var præget af en betydelig optimisme. Efterfølgende er der udbrudt krig i Ukraine, energi- og råvarepriserne er nærmest eksploderet, og inflationen er den højeste i 40 år. Alt sammen har medvirket til en faldende udvikling i efterspørgslen,” siger Mads Lindegaard, cheføkonom i GRAKOM.
Udviklingen er gået særligt hårdt ud over efterspørgslen på tryksager, hvor efterspørgslen forventes at falde det kommende år og samtidig kraftigere end for et år siden.
”I undersøgelsen skiller tryksager sig ud. De markante stigninger i papir- og energipriserne har ført til prisstigninger på tryksager grundet højere produktionsomkostninger. Det får efterspørgslen til at falde,” siger Mads Lindegaard.