Stor interesse for Forbrugerombudsmandens informationsmøde om miljøudsagn
I denne uge holdt Forbrugerombudsmanden det sidste informationsmøde i en række, hvor hun har været rundt i landet for at fortælle om markedsføring med miljøudsagn.
” Der har været en stor interesse, for det vi kom for at fortælle. Vi måtte lukke for tilmelding, da vi holdt mødet i Aarhus,” sagde forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen til GRAKOM efter mødet, som blev holdt på SDU i Odense. Der var ligesom på de andre informationsmøder i Aarhus og København stor spørgelyst.
GRAKOMs konstituerede direktør, Christian Jensen, deltog også i mødet, og han mener, at emnet er vigtigt for GRAKOMs medlemmer:
”Medlemmerne skal naturligvis fortælle om de miljøvenlige tiltag, de tager i deres virksomheder, og så er det vigtigt, at de har styr på, hvilke retningslinjer, der gælder.”
Indtil videre har forbrugerombudsmanden ’kun’ politianmeldt en virksomhed, mens resten af de sager, som Forbrugerombudsmandens kontor hidtidig har taget sig af, har været indskærpelser. Men på informationsmøderne har hun været helt klar i spyttet:
”Jeg forventer, at vi kommer til at politianmelde flere virksomheder i 2023,” sagde hun.
Lige nu behandler Forbrugerombudsmandens kontor omkring 40 sager, mens kontoret har fået 60 henvendelser, som de endnu ikke har besluttet, hvordan de skal behandle.
Udkast til revision af kvikguide inden sommerferien
Forbrugerombudsmanden har tidligere lavet en kvikguide til miljømarkedsførings vejledningen. Der har været efterspørgsel efter flere eksempler i kvikguiden, og derfor offentliggør Forbrugerombudsmanden inden sommerferien et udkast til en revision af kvikguiden.
”Vi kommer med flere eksempler i den nye kvikguide, både hvad man ikke må og forhåbentlig også, hvad man må, for det har der været stor efterspørgsel efter,” sagde Christina Toftegaard Nielsen.
Eksempler på afgørelser fra Forbrugerombudsmanden ifm miljøudsagn i markedsføringen.
Her er Forbrugerombudsmandens vejledning i en opdateret version fra 2014
Her er en kvikguide fra Forbrugerombudsmanden til virksomheder om miljømarkedsføring