Større bureauer har mere fokus på ESG end små
Mens større bureauer i stigende grad oplever, at kunderne stiller krav til bureauets ESG-indsats, gælder det samme ikke de mindre bureauer. Det viser Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse.
Som helhed er 38 pct. af respondenterne enige i, at kunderne stiller større krav til ESG end for et år siden. Kigger man på bureaustørrelse, er det 40 pct. bureauledere i bureauer med over 100 ansatte og 51 pct. i bureauer med 50-99 ansatte, der er enige.
Til sammenligning er det kun 29 procent bureauledere i bureauer med 5-9 ansatte og blot 20 procent hos de helt små bureauer med 1-4 ansatte.
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – Kunderne stiller større krav til ESG end for et år siden?
At det er de større bureauer, der i højere grad mærker kravene, kan hænge sammen med, at de stigende lovkrav om arbejdet med ESG, først rammer de helt store virksomheder, mens de små virksomheder stadig går fri. Når en virksomhed skal leve op til lovkrav på ESG-området, påvirker det hele leverandørkæden, der skal kunne dokumentere, at man lever op til de samme krav.
Reklamebureauer mærker tydeligst kundernes krav
Ser man på forskellige bureautyper, er det særligt reklamebureauer, der mærker kundernes stigende fokus på ESG, med 49 procent, der er enige i udsagnet om stigende krav. Hos mediabureauerne gælder det 40 procent, der mens kun 20 procent af eventbureauerne og performancebureauerne oplever det samme.
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – Kunderne stiller større krav til ESG end for et år siden?
Bureaustørrelsen har også betydning for medarbejdernes opfattelse
Medarbejderne på de større bureauer stiller større krav om ESG-arbejdet internt på bureauerne. Hos bureauer med over 100 ansatte oplever 40 procent, at medarbejderne stiller større krav end for et år siden, mens tallet falder til 18 procent for bureauer med 5-9 ansatte og 0 procent for de mindste bureauer.
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – Medarbejderne stiller større krav til bureauets eget ESG-arbejde end for et år siden?
Anderledes ser det ud i hvilke typer bureauer, medarbejderne stiller krav. Her skiller eventbureauerne sig ud med 40 procent, der angiver, at medarbejdernes krav er steget. Og selvom reklamebureauerne i højere grad kan mærke kundernes krav, gælder det ikke for medarbejderne. Kun 10 pct. kan mærke medarbejdernes krav om at arbejde med ESG på reklamebureauerne.
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – Medarbejderne stiller større krav til bureauets eget ESG-arbejde end for et år siden?
ESG gør det sværere at være leder i bureaubranchen, hvis man er fra et lille bureau eller fra et eventbureau
Bureauledere ser det ikke som en udfordring, at der bliver stillet større krav om ESG. Kun 16 procent angiver, at ESG har gjort ledelsesopgaven mere udfordrende, mens kun 9 procent mener, at ESG har øget risikoen ved at drive bureau.
Her skiller de små bureauer sig ud. Hele 30 pct. bureauledere i bureauer med 5-9 ansatte mener, at ESG gør det sværere at agere som leder.
Også ift om ESG har øget risikoen ved at drive bureau, skiller de små bureauer sig ud. 20 pct. på bureauer med 1-4 ansatte er enige, mens andelen af enige bureauledere er 18 pct. på bureauer med 5-9 ansatte.
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – ESG har gjort det sværere at agere som leder?
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – ESG har øget risikoen ved at drive bureau?
Igen skiller eventbureauer sig ud. 20 pct. mener, at ESG har øget risikoen ved at drive bureau og samme andel er enige i, at ESG har gjort det sværere at agere som leder.
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – ESG har øget risikoen ved at drive bureau?
Spørgsmål: Hvordan påvirker ESG bureauets drift og strategi? – ESG har gjort det sværere at agere som leder?
Tallet for public affairs er ikke repræsentativ, da der kun har været en besvarelse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er sendt til 452 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
101 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 19 pct.
Undersøgelsesperioden er november 2024.
Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.