Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Solid opbakning til papiret i ny international undersøgelse

Tirsdag 10. oktober 2017


10.700 forbrugere har udtrykt deres mening om print og papir i en ny undersøgelse fra britiske Two Sides. Trods dommedagstrommer og stigende digitalisering af samfundet, peger forbrugernes svar på, at vi er endda meget langt fra at pensionere papiret – snarere tværtimod.

I undersøgelsen, der er lavet blandt forbrugere fra 10 lande verden over i juni måned, viser, at når det gælder nyhedsforbruget, så vinder avisen blandt gruppen over 55 år, som 77 pct. foretrækker. Det gør kun 35 pct. af de 18-24-årige.

Til gengæld er billedet – også blandt de unge – anderledes homogent, når det handler om bøger. Hele 72 pct. af alle foretrækker at læse papirbøger (og mindst 54 pct. læser i bøger mindst en gang om ugen).

Kun 9 pct. vil hellere bladre sig igennem litteraturens uendelige bagkatalog på en e-bogslæser. 69 pct. mener, at det er en større fornøjelse at læse et magasin på print.

De digitale slagsider
Two Sides er en oplysende interesseorganisation, som hele forsyningskæden til den grafiske industri i Storbritannien står bag. Fra papirproducenter over trykfarveleverandører, forlag, trykkerier, færdiggørelse og distribution.

I sin undersøgelse spørger organisationen også til forbrugernes forhold til digitale medier, og får en række interessante svar. Mere end halvdelen af respondenterne – 52 pct. – mener, at de bruger for meget tid på deres elektroniske enheder.

Hele 69 pct. mener, at det er vigtigt at slukke elektronikken og oftere nyde en god bog eller magasin.

I Danmark har vi diskuteret reklametryksager og Nej Tak-ordninger i mange år, men selvom Danmark ikke er med i undersøgelsen, er der skidt nyt for digitale annoncører: Hele 68 pct. af respondenterne i undersøgelsen svarer, at de ikke giver onlineannoncer opmærksomhed — 62 pct. skriver under på, at de finder online annoncerne irriterende og for det meste irrelevante. 46 pct. siger til gengæld, at det vil være mere sandsynligt, at de reagerede på en annonce i en avis eller et magasin, end en onlineannonce.

89 procent er enige i et bestemt synspunkt
I mange lande går kommunikationen i stadig stigende grad fra print til digital. Også herhjemme har vi oplevet, at det offentlige, banken, energiselskaber og mange andre instanser dropper det fysiske brev, og mere eller mindre forlanger, at vi logger på e-Boks.dk for at tjekke lønsedler, el-regning og den seneste pensionsopgørelse.

Næsten ni ud af 10 respondenter mener, at det skal være valgfrit, om man ønsker at modtage disse meddelelser elektronisk eller som post – og at det ikke må koste ekstra at vælge det sidste.

Respondenterne i undersøgelsen kommer fra Australien, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Italien, New Zealand, Sydafrika, Spanien, Storbritannien og USA.

Læs hele undersøgelsen (16 sider) hos Two Sides.
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.