Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Snart bliver det muligt at sætte skilte op i det danske landskab

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Torsdag 22. marts 2018
Folketinget førstebehandlede i sidste uge et lovforslag fra miljø- og fødevareministeren, der vil gøre det muligt for virksomheder i små byer at reklamere i det åbne land.

Allerede fra sommer skal det være nemmere for danskere og turister at finde frem til eksempelvis salg af nye kartofler i vejkanten, kroer og lokale loppemarkeder rundt omkring i sommerlandet.

Folketinget har i sidste uge førstebehandlet et lovforslag, der vil gøre det muligt for flere virksomheder at reklamere i det åbne land. 

Det kan fx være skilte for loppemarkeder, caféer og sæsonsalg af frisk frugt og grønt. Det skal være med til at skabe vækst og udvikling i landdistrikterne, lyder begrundelsen fra miljø og fødevareminister Esben Lunde Larsen.


Konkret vil lokale virksomheder i småbyer med op til 3.000 indbyggere få mulighed for at reklamere med skilte i det åbne land i en omkreds af 30 meter fra bygrænsen. 

»Selvfølgelig skal man have mulighed for at sætte et lille skilt op i vejkanten, hvor man reklamerer for salg af nyopgravede kartofler eller pluk selv-jordbær. Regeringen har længe ønsket, at det skal være lettere at finde vej til lokale erhverv og turistattraktioner i det åbne land. De små bysamfund og landsbyer skal kunne gøre opmærksom på, at de holder et loppemarked eller et sportsarrangement, og hvor der er et åben-gård-arrangement,« siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

Lovforslaget er en opfølgning på et serviceeftersyn i forbindelse med den politiske aftale ”Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet” mellem Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti fra juni 2016. 

Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder er netop målet med lovforslaget, der dog fortsat vil bevare en beskyttelse.

»Vi skal ikke have kæmpestore billboards i det åbne land, som vi kender det fra de amerikanske landeveje. Men med lovforslaget åbner vi på den ene side for flere muligheder for at reklamere for lokale erhverv og for arrangementer i det åbne land. På den anden side tager lovforslaget fortsat hensyn til naturbeskyttelseslovens overordnede formål om at beskytte det åbne landskab mod reklameskilte. Jeg synes, at det er lykkedes at finde en fin balance mellem disse to hensyn,« siger Esben Lunde Larsen.

Hvis lovforslaget vedtages, vil det føre til en ændring af naturbeskyttelsesloven, der kan træde i kraft den 1. juli i år.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.