Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Slut med trykte krak-kort og telefonbøger

Torsdag 15. september 2016
Krak telefonbog


I 2017 udgiver Eniro sin sidste årgang af trykte vejvisere og telefonbøger. Beslutningen er taget, fordi både brugere og annoncører i stigende grad flytter sig til digitale søgetjenester, hvor Eniro med Krak og De Gule Sider er en førende udbyder af lokal søgning i Danmark.

I en pressemeddelelse siger Eniros koncernchef Örjan Frid:
"I dag annoncerer vi lukningen af et lille stykke lokalhistorie. Vores trykte vejvisere har eksisteret i flere hundrede år, og de har været til stor gavn for de lokalsamfund, vi bidrager til at gøre levende gennem vores søgemedier. Men vores forretning har udviklet sig i takt med den teknologiske udvikling, og trykte vejvisere står nu kun for en lille del af Eniro-koncernens omsætning. Vi har med succes flyttet det meste af printforretningen til digitale medier, og nu kan vi fokusere 100% på de næste skridt i den digitale tidsalder, hvor Eniro stadig vil være en førende udbyder af lokal søgning for både brugere og annoncører."

I 2015 stod trykte vejvisere for 8% af Eniro-koncernens omsætning, mens digital søgning udgjorde 73%. Den faldende printomsætning betyder, at vejviserne ikke længere ville være overskudsgivende efter 2017, hvilket har ført til beslutningen om at lukke den del af Eniros virksomhed. I Danmark betyder det, at Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog, Kraks Kortbøger samt en række selvstændige lokale vejvisere udkommer for sidste gang i 2017.

Den sidste årgang af Eniros trykte vejvisere vil være færdigdistribueret med udgangen af juli 2017. Eniro forventer, at den sidste årgang vil være populær hos både kunder og annoncører.

”Mange mennesker er stadig glade for at modtage vejviserne, så vi forventer, at den sidste årgang vil blive stående på hylderne i længere tid end normalt. Det er et plus for vores annoncører, som på den måde får større eksponering af deres annoncer. Når de sidste vejvisere er udgivet, ser vi naturligvis frem til at byde både brugere og annoncører velkomne på vores digitale søgetjenester,” siger Örjan Frid.

Som konsekvens af udfasning af trykte vejvisere forventer Eniro at nedlægge i alt 12 stillinger i koncernen i 2017.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.