Skjulte tandpastareklamer på instagram
Markedsføringslovens § 4 fastslår, at reklamer skal fremstå på en sådan måde, at de klart vil blive opfattet som reklamer uanset form og uanset i hvilket medium, de bringes.
Virksomhederne havde på syv opslag af sangerindens billeder indsat et hashtag med produktet Pepsodent i perioden fra den 20. januar 2014 frem til den 2. juni 2014.
Forbrugerombudsmanden lagde i sagen vægt på følgende momenter:
-
Det var ikke klart for læserne, at opslagene udgjorde reklame, idet de ikke var markeret som reklame, fx ved brug af betegnelser som ”annonce”, ”reklame” eller ”sponsoreret indlæg”
-
Det var ikke tilstrækkeligt at bruge et hashtag i forbindelse med reklameannoncerne
-
Mediet besidder ikke tekniske begrænsninger, således læsere kan identificere reklamer
Sangerinden og hendes agent blev ikke politianmeldt, men de blev af forbrugerombudsmanden gjort opmærksomme på, at man som blogger kan ifalde et strafferetligt ansvar for at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens § 4.
Forbrugerombudsmanden har for nyligt udgivet et sæt gode råd til bloggere.
Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 18. januar 2016.
