Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Skjulte tandpastareklamer på instagram

Mandag 18. januar 2016
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt mediebureauet MemeCph og tandpastaproducenten Unilever for at stå bag skjult reklame på en sangerindes instagram-profil.

Markedsføringslovens § 4 fastslår, at reklamer skal fremstå på en sådan måde, at de klart vil blive opfattet som reklamer uanset form og uanset i hvilket medium, de bringes.

Virksomhederne havde på syv opslag af sangerindens billeder indsat et hashtag med produktet Pepsodent i perioden fra den 20. januar 2014 frem til den 2. juni 2014.

Forbrugerombudsmanden lagde i sagen vægt på følgende momenter:

  • Det var ikke klart for læserne, at opslagene udgjorde reklame, idet de ikke var markeret som reklame, fx ved brug af betegnelser som ”annonce”, ”reklame” eller ”sponsoreret indlæg”

  • Det var ikke tilstrækkeligt at bruge et hashtag i forbindelse med reklameannoncerne

  • Mediet besidder ikke tekniske begrænsninger, således læsere kan identificere reklamer

Sangerinden og hendes agent blev ikke politianmeldt, men de blev af forbrugerombudsmanden gjort opmærksomme på, at man som blogger kan ifalde et strafferetligt ansvar for at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens § 4.

Forbrugerombudsmanden har for nyligt udgivet et sæt gode råd til bloggere.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 18. januar 2016.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.