Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Skjulte tandpastareklamer på instagram

Mandag 18. januar 2016
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt mediebureauet MemeCph og tandpastaproducenten Unilever for at stå bag skjult reklame på en sangerindes instagram-profil.

Markedsføringslovens § 4 fastslår, at reklamer skal fremstå på en sådan måde, at de klart vil blive opfattet som reklamer uanset form og uanset i hvilket medium, de bringes.

Virksomhederne havde på syv opslag af sangerindens billeder indsat et hashtag med produktet Pepsodent i perioden fra den 20. januar 2014 frem til den 2. juni 2014.

Forbrugerombudsmanden lagde i sagen vægt på følgende momenter:

  • Det var ikke klart for læserne, at opslagene udgjorde reklame, idet de ikke var markeret som reklame, fx ved brug af betegnelser som ”annonce”, ”reklame” eller ”sponsoreret indlæg”

  • Det var ikke tilstrækkeligt at bruge et hashtag i forbindelse med reklameannoncerne

  • Mediet besidder ikke tekniske begrænsninger, således læsere kan identificere reklamer

Sangerinden og hendes agent blev ikke politianmeldt, men de blev af forbrugerombudsmanden gjort opmærksomme på, at man som blogger kan ifalde et strafferetligt ansvar for at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame i markedsføringslovens § 4.

Forbrugerombudsmanden har for nyligt udgivet et sæt gode råd til bloggere.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 18. januar 2016.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.