Skatteminister indleder forhandlinger om nye regler for spilreklamer – GRAKOM advarer mod symbolpolitik


Skatteminister Rasmus Stoklund (S) indkalder nu Folketingets partier til forhandlinger om en strammere regulering af spilområdet. På dagsordenen er især markedsføring af spil, samt en styrket indsats for forebyggelse og behandling af spilafhængighed.
Ministerens forhandlingsudspil rummer blandt andet et konkret forslag om et ”fløjt-til-fløjt-forbud” – altså et forbud mod spilreklamer i pauser under sportstransmissioner på tv. Argumentet er, at den nuværende reklamekultur er blevet for aggressiv.
GRAKOM følger forhandlingerne tæt, og adm. direktør Carina Christensen advarer politikerne mod at gå for langt i eventuelle forbud. Hun mener, at det kan ende i symbolpolitik og utilsigtet styrke udenlandske spiludbydere:
”Vi er helt enige i, at der skal sættes ind over for spilreklamer rettet mod børn. Men hvis vi bredt forbyder reklamer, åbner vi bare døren for udenlandske spilvirksomheder. Det er produktet og ikke markedsføringen, der skaber spilafhængighed,” siger hun.