Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Skat planlægger at besøge udvalgte trykkerier

Carsten Bøg
Direktør for ESG & bæredygtig udvikling Carsten Bøg
Tirsdag 09. februar 2016
Skat vil i de kommende måneder foretage kontrolbesøg i en række udvalgte trykkerivirksomheder med henblik på at afdække om virksomhederne foretager korrekt godtgørelse af energiafgifter.


I forbindelse med kontrolbesøget vil Skat blandt andet vurdere, i hvilket omfang der er aktiviteter, der kan henføres til det, som Skat vurderer som reklamebureau eller rene digitale og edb-ydelser. Elforbrug til sådanne aktiviteter er ifølge Skats vurdering som udgangspunkt ikke godtgørelsesberettiget.

Grakom har ført en række samtaler med repræsentanter fra Skats kontrolgruppe, hvor Grakom blandt andet har redegjort for grænsefladerne mellem egentlige reklamebureauydelser og grafisk arbejde, samt hvorledes anvendelse af IT-teknologi i dag er en dominerende del af den grafiske produktionsproces. Heri også hvor de grafiske ydelser leveres i en kombination mellem det fysiske produkt, tryksagen og elektronisk kommunikation. Det er Grakoms vurdering, at netop disse forhold vil blive af væsentlig betydning ved Skats kontrolbesøg.

Skat vil i øvrigt foretage generel kontrol af, om der eksempelvis afregnes korrekte afgifter for el og varme, der er anvendt til rumvarme, og om der foregår genvinding af overskudsvarme, der er afgiftspligtig.

Grakom har ikke kunnet få oplyst hvilke virksomheder, Skat ønsker at besøge. Men Grakom har erfaret, at Skat varsler deres besøg pr. brev, og såfremt medlemmer måtte have modtaget et sådan brev, opfordrer Grakom medlemmerne til at rette henvendelse til foreningen - enten til afdelingschef Carsten Bøg på tlf. 20 12 34 13 eller chefkonsulent Per Kaae Hansen på tlf. 27 11 24 14.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.