Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Sign- og tekstilbranchen så skriften på væggen                                                                          

Fredag 04. marts 2016
Branchen går stadig uventede steder hen, kunne FESPA fortælle, da de nyeste tendenser blev præsenteret i København.


Fremtiden ser lys ud. Det er en af de tendenser, den nyeste rapport fra FESPA peger på. Paraplyorganisationen udgav sidste år rapporten Census 2015, som beskriver forventningerne til sign- og tekstilbranchen over hele verden, og rapportens hovedkonklusioner blev præsenteret i Grakoms lokaler i København i januar. Rapporten er baseret på besvarelser fra 1.254 personer fra en række lande, og deres besvarelser peger på 6 tendenser for branchen på verdensplan.

De tre vigtigste kan ses i grafikken.

Emma Tuddenham fra FESPA roste Danmark for at have en bæredygtig sign- og tekstilbranche, noget som flere og flere forbrugere efterspørger ifølge FESPA. Ifølge hende er Census 2015 god til at fortælle, hvor branchen bevæger sig hen, og det kan være uventede steder.

»Pludselig er alle begyndt at købe tapet igen, så der er kommet et marked, der ellers har ligget dødt i mange år«, sagde hun.


To af tilhørerne savnede dog et vigtigt element i FESPA-rapporten.

»Det havde været interessant med et ’udefra og ind’-perspektiv på branchen, og det ville i virkeligheden sige endnu mere om fremtiden, hvis man spurgte kunderne, hvad de vil efterspørge fremover«, sagde Steen Ejlertsen og Per Nonbye, henholdsvis sales manager og produktionschef fra signvirksomheden Nonbye.

De to fandt rapporten interessant og er enige med Fespa i, at fremtiden ser lys ud.

»Vi er meget optimistiske. Vi oplever kunder, hvor lysten til at tænke nyt begynder at fylde noget igen. Så det trykte budskab er stadig aktuelt, selvom det er under forandring.«

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.