Sådan påvirker corona reklamemarkedet
World Economic Forum har barslet med et skriv om, hvilken effekt covid-19 indtil videre har haft – og vil få – på reklameinvesteringerne.
Allerede i 1. kvartal er annonceudgifterne i gennemsnit faldet med 9 pct. i Europa, mens de i Kina faldt med 15 pct.
Det antages at omkring en fjerdedel af indkøberne stopper mediekøb resten af året, mens 46 pct angiver, at de vil nedjustere annonceinvesteringerne i samme periode (se kilde i originalartiklen nederst, red.)
Ændret forbrugeradfærd betyder ændret mediemix
I takt med, at landene blev lukket ned pga corona, ændrede mediemixet sig også. Ikke overraskende er salget af outdoor og biografreklamer faldet, mens forbrugerne bevægede sig over til at se tv og være endnu mere online, hvorfor annoncesalget til disse to typer steg.
Hurtigere transformation i fremtiden
Udover et ændret mediemix, har budskaberne i kampagnerne også ændret sig, og det er især budskaber om virksomhedens mission, man er gået over til, skriver World Economic Forum.
Også på lang sigt vil virksomhederne ændre deres måde at brande sig på. Det siger Brian Wieser, global president, business intelligence hos GroupM, i artiklen.
“Virksomhederne vil finde ud af, at der aldrig har været et bedre tidspunkt end nu til at få ørenlyd for nye ideer. Derfor kommer vi til at se virksomhedstransformationer, der går meget hurtigere end hidtil. Og det bliver samtidig radikalt billigere at transformere sig end for bare et par måneder siden.”
En anden ting, der vil ændre sig ifølge World Economic Forum, er annoncering på flow tv, som har været stigende de seneste ti år. Men seerne har flyttet sig over til reklamebetalt videoindhold, og hertil vil også annonceringen flytte sig.
Selvom folk efterhånden efterhånden bevæger sig mere frit omkring som følge af faldende smittetal, skriver World Economic Forum, at man forventer, at digital annoncering vil forblive styrket på bekostning af offline annoncering.