Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Sådan påvirker Corona GRAKOMs medlemsvirksomheder

Sådan påvirker Corona GRAKOMs medlemsvirksomheder
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 12. marts 2020
Kundernes branche har stor indflydelse på om krisen kradser med Corona. Både om medarbejderne sendes hjem og om opgaver mistes eller udskydes.

Danmark er lukket ned. Sådan står der på avisernes forsider efter, at alle børne-, uddannelses- og kulturinstitutioner er lukket, og offentlige medarbejdere er blevet sendt hjem af statsminister Mette Frederiksen i går på grund af Corona-virus.

Imens gør GRAKOMs medlemsvirksomheder alt for, at produktionen kan køre mere eller mindre for fuld tryk. Det betyder, at nogle virksomheder har sværere ved at sende medarbejdere hjem end andre. Men det betyder også, at man er meget afhængig af, hvilke brancher, man har som kunder.

Hos Aller Tryk fortsætter medarbejderne med at møde ind til trykningen af bl.a. Se & Hør, Billedbladet og Familiejournalen.

”Vores fornemmeste opgave er at opretholde produktionen,” siger adm. direktør hos Aller Tryk, Jesper Jungersen, og fortsætter:

”Selvfølgelig opfordrer vi medarbejderne til at følge Sundhedsmyndighedernes råd og vi gør også andre tiltag som at lukke ned for buffeten i kantinen, lukke finess-afdelingen og undgå unødvendig mødeaktivitet.”

Desuden modtager Aller Tryk ikke gæster som f.eks. serviceteknikere hvis de har rejst i nogen af de belastede områder indenfor de seneste 14 dage. Ligeledes er der lukket ned for al ikke forretningskritisk rejseaktivitet.

Aller Tryk har 120 medarbejdere, og af dem er det kun nogle få, der kan arbejde hjemmefra, så der er ikke sendt nogle medarbejdere hjem. Til gengæld sørger man for at spritte håndtag og betjeningspaneler af ved hver skift, som består af 20-30 medarbejdere.

Corona-situationen vil formodentlig betyde noget mindre omsætning, mener Jesper Jungersen, især fra rejsebranchen, som udsætter en del katalogproduktion.

”Men vi får nye ordrer ind hver dag, så vi er stadig i fuld produktion,” siger Jesper Jungersen.

Hjælp at hente fra konkurrenter

Jesper Jungersen fortæller endvidere, at man er i dialog med en række både danske og udenlandske trykkerier om at have en nødplan klar, hvis så mange medarbejdere lægger sig syge, at man ikke kan producere.

”Der er et fantastisk godt kollegialt sammenhold blandt de trykkerier, vi har kontakt til. Vi vil gøre alt for at hjælpe hinanden, hvis det bliver nødvendigt. Så vi kan godt komme til at trykke for nogle af vores konkurrenter og omvendt.”

Jesper Jungersen er heller ikke bekymret, hvis ledelsen skulle lægge sig syg mere eller mindre samtidig.

”Vi har ikke nogen, der ikke kan undværes. Der er overlap på alle poster og desuden er vores medarbejdere meget selvkørende.”

Vi holder ikke vejret

Hos reklame- og webbureauet Peoplez i Holstebro sender man alle 17 medarbejdere hjem fra i morgen, og vil holde onlinemøder med kunderne samt videomøder internt på faste tidspunkter. Adm. direktør Per Tornvig fortæller, at man ikke har mistet nogle opgaver, bortset fra en enkelt.

”Vi har en opgave, der er sat i bero, men nu skal alle lige finde ud af, hvordan de forholder sig til situationen, så jeg kan ikke sige, hvordan det udvikler sig.”

Det kan lige så godt udvikle sig til, at der faktisk kommer flere opgaver, for kunderne har også brug for kommunikation i denne situation, siger Per Tornvig.

"Vi kan jo hjælpe med den kommunikation, kunderne har brug for, og vi har faktisk allerede fået nogle små ekstra opgaver. Og her i eftermiddag sender vi en mail til alle vores kunder. Vi holder ikke bare vejret.”

Vi skal nok løse det

Hos brand- og digitalbureauet Superego i Horsens har man til morgen informeret medarbejdere og kunder om, at man bakker op om myndighedernes udmelding om ikke unødigt at samles, men også at holde hjulene i gang, for ellers vil det få store konsekvenser.

”Det betyder, at vi fortsætter med at arbejde, nu bare hjemmefra. Og vi fortsætter med at holde interne og eksterne møder - bare over telefon og video. Stort set kan alt lade sig gøre på den nye måde, og vi sørger for løbende at holde statusmøder, så vi sikrer vi kommer i mål med vores opgaver,” siger adm. direktør Anders Juel.

Selvom – eller måske netop – fordi situationen er ekstraordinær er der også kunder, der har brug for at komme ud med kommunikation.

”Jeg vil bestemt ikke opfordre nogen til at udnytte Corona-situationen i deres kommunikation, men der kan være nogle, der har behov for at kommunikere anderledes end de plejer,” siger Anders Juel.

Som eksempel har Superego en kunde, der sælger typehuse, som lukker for muligheden for at se deres udstillingshuse, så i stedet for at opfordre potentielle kunder om at komme og se husene, skal kommunikationen være en anden.

”Vi tager en dialog med hver enkelt kunde. Nogle har behov for at geare op på de sociale medier, hvor danskerne i de kommende uger nok helt sikkert kommer til at bruge mere tid, andre har behov for at fastholde, men komme med andre budskaber,” siger Anders Juel.

Han er ikke i tvivl om, at det kommer til at gøre ondt nogle steder, især hvis der er mange medarbejdere, der bliver smittet. 

”Vi prøver at mindske risikoen i og med, at de arbejder hjemmefra, men hvis de bliver syge, må vi løse det. Vi skal nok komme igennem det, selvom det kan komme til at gøre ondt.” 

Provokeret af statsministeren

Hos Werks Grafiske Hus i Højbjerg har man ligesom hos Aller Tryk ikke sendt nogle af de 14 medarbejdere hjem, for så går produktionen helt i stå.

For adm. direktør Allan Werk var statsministerens udmelding i går lidt provokerende, siger han:

Regeringen sender de offentlig ansatte hjem med fuld løn, men det kan vi ikke gøre, så vi må finde ud af, hvad vi skal gøre, så vi kunne godt tænke os at se om regeringen kommer med en hjælpende hånd, som kan gøre det mere overskueligt for os – evt. - at sende medarbejderne hjem,” siger Allan Werk

Visse brancher er hårdt ramt

Werks Grafiske Hus har mærket situationens alvor. Allan Werk sagde i mandags, at han var bange for, at Corona-situationen ville blive værre, og at man ville blive ramt på produktionen i den nærmeste fremtid.

”Det er allerede blevet værre end jeg troede. Vi leverer undervisningsmateriale til skoler og den produktion er helt stoppet, også materialer til messer, diskoteker og underholdningsindustrien i det hele taget er faldet drastisk.”

Werks Grafiske Hus er ikke de eneste, der har kunder, der stopper eller udskyder opgaver.

I GRAKOMs juridiske afdeling har man kontakt til mange medlemsvirksomheder, og fra GRAKOMs underdirektør, jurist Christian Jensen, lyder det:

”Vi taler med en del meget pressede medlemsvirksomheder. De er presset over, at de mangler opgaver eller forventer at mangle opgaver inden for et par dage og ikke har råd til at opsige medarbejderne.”

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.