Sådan kan emballageoptimering gavne både miljø og økonomi


"Ved at tænke innovativt og ved at minimere materialeforbruget, skaber vi ikke bare mere bæredygtige løsninger – vi sænker også omkostningerne."
Sådan siger Heine Schneider, salgsdirektør hos VPK Group, der på Emballagedagen den 5. november 2025 – sammen med product development manager Astrid Juhl – kommer og fortæller, hvordan VPK Group arbejder med design af emballage i praksis, så materialeforbruget reduceres.
Det betyder, at de både tager hensyn til miljøet og får lavere vægtbaserede afgifter og færre udgifter til transport og håndtering.
Mindre emballageforbrug er blevet et nødvendigt fokusområde for mange virksomheder i lyset af det udvidede producentansvar og kommende EU-reguleringer som fx PPWR. Mange forbinder dog miljøvenligemballage med øgede omkostninger.
”Men det er netop her, at man oftest finder besparelser, siger Heine Schneider.
Små justeringer, store effekter
Hos VPK Group peger man også på andre områder, hvor man kan spare omkostninger. Fx harmonisering af emballager på tværs af sortimentet.
”Det handler om at finde de løsninger, der giver størst effekt med mindst mulig indgriben, tilpasset den enkelte kundes behov, produkttype og distributionsform. Reducering af materialer – men også logistikken og harmonisering af emballager,” siger Astrid Juhl.
Udgangspunktet er altid den samlede værdikæde – fra produktion til levering – hvor der ofte kan hentes både miljømæssige og økonomiske gevinster, forklarer Astrid Juhl. Hun uddyber:
”De store gevinster gemmer sig oftest i detaljerne. Ved at justere på størrelser, vælge en anden papkvalitet eller samle flere emballagetyper i én, kan man både reducere materialeforbrug og forbedre logistikken – fx ved at få mere på pallerne og færre leverancer. Det betyder lavere transportomkostninger, mindre miljøbelastning og en lavere vægt, som netop er vigtig i forhold til det udvidede producentansvar,” siger Astrid Juhl.
Tid til at tage emballagen op til overvejelse
”I en tid med skærpede krav og øget fokus på bæredygtighed er det oplagt at tænke emballage ind som en aktiv del af både miljøstrategien og forretningsudviklingen. Vi håber, at virksomheder vil gå i dialog med deres emballageleverandør om, hvordan emballagen kan optimeres – for der er muligheder for både miljømæssige og økonomiske gevinster, uanset hvilken type emballage man bruger. Det vil vi rigtig gerne fortælle mere om på Emballagedagen,” siger Heine Schneider.
Emballagedagen finder sted den 5. november i Middelfart.