Sådan har GRAKOMs medlemmer taget hul på kunstig intelligens
Vi bliver ikke erstattet af kunstig intelligens. Vi bliver erstattet af dem, der ikke bruger kunstig intelligens. Den sætning har lydt flere gange efter, at ChatGPT blev lanceret for et bredt publikum i slutningen af 2022. Men generative AI, som værktøjet overordnet hedder, kan ikke blot bruges til at skrive tekster via ChatGPT eller lave billeder via Midjourney.
AI kan også bruges – og bliver i stigende grad brugt - af virksomheder til at automatisere processer i produktion og logistik.
”Kunstig intelligens kommer til at forandre vores branche,” sagde CEO i NS Systems, Niels Rask, i forbindelse med sit besøg på Global Print Expo tidligere på året.
Han fortsatte:
”Kunstig intelligens kommer til at ændre noget inden for især markedsføring. Det kommer vi i hvert fald til at kigge på. Det kan også være, at vi kan bruge AI til at lave forecast til vores produktion. Der er ingen tvivl om, at vi strategimæssigt skal have kigget nærmere på, hvor vi kan bruge AI.”
Har ansat praktikant med kendskab til AI
Vi har spurgt en række GRAKOM-medlemmer om de er kommet i gang med at kigge på AI:
Hos Jydsk Emblem Fabrik er man nået til et eksperimenterende niveau, og det er primært i forhold til markedsføringen, fortæller direktør Hanne Hørup:
”Vi bruger pt primært ChatGPT og Dall-E. Fx kan vi bruge AI til at søgemaskineoptimere en tekst til vores webshop, eller som inspiration til teksterne på vores site.”
Jydsk Emblem Fabrik har netop ansat en praktikant, som har kendskab til AI bl.a. via hans uddannelse som bachelor i digital konceptudvikling, og som skal arbejde med det i virksomheden for at se, hvad man kan bruge kunstig intelligens til.
Hos iprinting er man lige kommet i gang med at bruge AI og ligesom hos Jydsk Emblem Fabrik bruger man værktøjerne til inspiration, fortæller bogtrykker Tim Skovmand:
”Oftest bruger vi AI som oplæg eller inspiration, hvis vi skal skrive mindre tekster om fx brancher, hvor vi ikke har det store fagkundskab. Indtil nu er vores læring, at man skal faktatjekke alt og være meget kildekritisk, men at det er et super godt supplement i vores arbejdsdag, når vi skriver tekster.”
Innovationsgruppe kigger på mulighederne med AI
Hos All Creative er man begyndt at overveje, hvor man kan få rigtig glæde af kunstig intelligens.
”På de seneste ledermøder er vi begyndt at tale så småt om, hvordan vi med forventet succes kan finde anvendelse for AI. Indtil videre har vi primært brugt AI til kreativ research og procesbeskrivelser,” siger partner Mads Mernild.
Også Jørgen Jensen, indehaver hos DigiGraf erkender -om end modvilligt, at det er den vej det går:
”Vi er ikke begyndt at bruge det endnu. Jeg er modstander af det, men jeg ved godt, at vi bliver nødt til at tænke den vej.”
Hos Effection er man også så småt begyndt at kigge på de nye muligheder, siger CEO René Rafn Hansen:
”Det er ikke så konkret endnu, hvad vi kommer til at bruge AI til, men vores innovationsgruppe arbejder med det og skal præsentere et oplæg for ledergruppen her i efteråret.”