Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Sådan får du hjælp til at reducere klimaaftrykket

Sådan får du hjælp til at reducere klimaaftrykket
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 19. januar 2023
Et nyt Roadmap kan hjælpe grafiske virksomheder i deres arbejde med og markedsføring af deres klimaaftryk.

GRAKOM har i 2022 sammen med Intergraf udviklet et Roadmap for grafiske virksomheders arbejde med og markedsføring af deres klimaaftryk.

I det nye Roadmap, der både understøtter reduktioner i klimaaftrykket og markedsføring af samme, bliver arbejdet med at nedbringe CO2 sat i system, og man får overblik over, hvordan man kan markedsføre sig, så man undgår greenwashing.

 ”I Roadmap anvises en systematik til, hvordan en grafisk virksomhed i dialog med sin kunde kan arbejde med CO2 og energireduktioner i hele produktkæden med bedst mulig effekt og samtidig imødegå risikoen for greenwashing. Indbygget i den systematiske fremgangsmåde afdækkes også, hvilke forhold og områder der har den største indflydelse på, hvordan man kan reducere energiforbruget og udledningen af CO2 for produktet,” siger GRAKOMs direktør for ESG & bæredygtig udvikling, Carsten Bøg.

Kort fortalt viser det nye Roadmap i en systematisk rækkefølge, hvordan man bør arbejde med klimaforbedringer i en eksemplarisk anti-greenwashing forstand ved at føre virksomheden igennem følgende aktiviteter i prioriteret rækkefølge:

  1. Fastlægge baseline og nøgletal
  2. Fastlægge mål for både virksomheden og anvendte materialer
  3. Igangsætte energireducerende aktiviteter og foretage optimering af produkterne
  4. Bruge grøn energi
  5. Foretage klimakompensation af den resterende mængde drivhusgasser, der knytter sig til produktion og produkter.


”Den grafiske branche har åbenlyst en fordel frem for stort set alle andre brancher, idet vi nu kan tilbyde virksomhederne at arbejde med deres klimaaftryk i et komplet rammeværk for grafisk produktion.  Særligt er det værd at fremhæve sammenhængen mellem den internationale sektorstandard og ClimateCalc, der sikrer at den enkelte virksomhed kan levere præcise og dokumenterede klimatal op imod anerkendte standarder,”  siger Carsten Bøg.

Carsten Bøg tilføjer, at man naturligvis altid er velkommen til at tage fat i ham eller andre i GRAKOMs ESG-afdeling, hvis man har brug for support til klima-arbejdet.

GRAKOMs konsulenter står altid klar til at hjælpe:

Direktør for ESG & bæredygtig udvikling Carsten Bøg, 20 12 34 13, cb@grakom.dk
Rådgivningschef Per Kaae Hansen, 27 11 24 12, pkh@grakom.dk
ESG-rådgiver Jan Stormer, 29 26 01 25, jas@grakom.dk
Miljø- og klimarådgiver, Jonas Vinther Pedersen, 71 96 11 58, jvp@grakom.dk
ESG-rådgiver, Signe Fribo, 93 10 94 41, sf@grakom.dk

 

Artiklen er blevet bragt i GRAKOMs blad: Kommunikationsindustrien nr. 4/2022

Læs også
GRAKOM har gentagne gange påpeget de problemstillinger, der opstår, hvis de fysiske indlægssedler helt udfases, og har understreget vigtigheden af en komplementær løsning, hvor både trykte og digitale indlægssedler er tilgængelige.
Myvendo Fair løb af stablen i sidste uge med over 1200 besøgende og 128 udstillere fra 17 lande.