Sådan er trends og forventninger inden for digital tryk
12. og 13. november blev Fespa’s farvestrålende rapport om trends inden for digitaltryk og storformat – Fespa Census - præsenteret i henholdsvis København og Vejle. Emma Tuddenham, Fespas associations manager, stod for præsentationen, hvor hun blandt andet kom ind på, hvordan de Danmark afviger fra de internationale tendenser.
Danske virksomheder vil forkorte leveringstiden
Rapporten peger på, at brancherne er præget af en høj grad af optimisme for fremtiden. Det afspejler sig også i, at 47 pct. af virksomhederne har sendt medarbejdere på videreuddannelse i nye uddannelsesværktøjer som fx Adobe Creative Suite i løbet af de seneste to år.
De danske virksomheder forventer, at kunderne vil lægge stigende vægt på kortere produktionstider og hurtigere levering og i stigende grad vil efterspørge små ordrer. Fx svarer 65 pct. at de forventer at sælge på kortere leveringstid. Det er tendenser, der er mere udtalt i Danmark end i svarene på verdensplan.
Undersøgelsen spørger også til, hvad der er motivet, når virksomhederne køber nyt udstyr. Her svarer størstedelen af de danske virksomheder, 66 pct., at det er for at reducere omkostningerne. På verdensplan lyder det mest udbredte svar, at man investerer for at øge sin kapacitet.
Lavere grøn efterspørgsel
De danske tal afslørede, at kundernes efterspørgsel i Danmark efter var marginalt lavere efter miljøvenlige produkter og tjenester, hvilket i første omgang havde undret Emma Tuddenham. I international sammenhæng har de danske trykkerier nemlig ry for at være blandt de grønneste i verden. Hun mente dog, forskellen skyldes, at den danske trykkeribranche længe har beskæftiget sig miljø, idet branchen har været underlagt større miljøkrav og en strammere miljølovgivning end de fleste andre lande. Miljøvenlige produkter er derfor blevet til et helt normalt krav hos kunderne. I resten af verden er miljø- og klimainteressen derimod først kommet til senere, og derfor ligger den højt i kundernes bevidsthed for tiden.
Rapporten afslørede også, at den typiske danske deltager i undersøgelsen var en smule ældre og var oftere mand sammenlignet med resten af verden. Blandt de danske deltagere var 88 pct. mænd og den gennemsnitlige deltager var 48 år. På verdensplan er 80 pct. mænd og den gennemsnitlige deltager var 44
Om Fespas 'Print Census Report':
Rapporten sætter fokus på hovedtrends indenfor digitaltryk og storformat.
Den udkommer med nogle års mellemrum. Den forrige rapport er fra 2015.
Over 1.400 virksomheder fra 102 lande givet deres bud på de kommende års tendenser – heriblandt 68 virksomheder i Danmark.