Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Sådan bliver grafiske virksomheder mere attraktive for nye medarbejdere

Sådan bliver grafiske virksomheder mere attraktive for nye medarbejdere Liv Soelberg Andersen, udviklingschef & kommunikationsrådgiver i Publico Kommunikation
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 04. december 2025
Flere grafiske virksomheder kæmper med at tiltrække og tilknytte medarbejdere. Få konkrete råd til, hvordan virksomheder kan styrke deres synlighed, udnytte egne fordele og tage simple skridt for at blive mere attraktive på arbejdsmarkedet.

Flere virksomheder i den grafiske branche oplever, at det er blevet sværere at tiltrække medarbejdere. Det er der flere årsager til, siger Liv Andersen, der har arbejdet med rekruttering og employer branding for virksomheder på tværs af brancher i knap tyve år:

”Der er flere grupper af medarbejdere, der ikke bliver uddannet særlig mange af længere. Samtidig har den grafiske branche måske et lidt støvet image. De unge synes ikke nødvendigvis, at det lyder som en branche, man kan få en lang karriere i, og spørger sig selv om den overhovedet er relevant, for bliver alt ikke online?”

Selvom disse udefrakommende faktorer kan gøre det svært at tiltrække medarbejdere, så kan virksomhederne selv gøre ret meget for at tiltrække medarbejdere.

Liv Andersen anbefaler at starte med det grundlæggende spørgsmål: Hvorfor skal folk vælge netop min virksomhed?

”Hvis man ikke kender virksomheden, kan man så finde nogle informationer om den nogen steder? Altså ikke salgsinformationer, men jobinformationer. Er der et karrieresite eller som minimum, står der noget på virksomhedens hjemmeside om, hvordan det er at arbejde der? Det er jo noget, man nemt selv kan styre og gøre noget ved.”

Fordele for mindre virksomheder

Liv Andersen hører ofte indvendinger om manglende ressourcer.

”Man tror, at man som lille virksomhed ikke kan gøre så meget overfor virksomheder, der har store muskler. Men der er altid både en forside og en bagside af en mønt. De store virksomheder har karrieremuligheder og højere løn, men de små har nærhed, indflydelse og mulighed for at gå direkte til direktøren med en idé. Fordelene er bare nogle andre.”

Liv Andersen opfordrer til at spørge jobansøgere, hvorfor de søgte jobbet.

”Brug svarene aktivt, og sæt jer i modtagerens sted: Hvad er de optaget af? Og kommunikér så det på jeres hjemmeside og sociale medier. Måske kan I optage en video, hvor medarbejderne fortæller om hverdagen på arbejdspladsen. Det sender et signal om, at medarbejderne er glade for at være i virksomheden.”

Tænk kreativt og fleksibelt

Liv Andersen anbefaler også at finde ud af, hvem man har svært ved at tiltrække.

”Er det nyuddannede? Så kan løsningen være at tænke mindre traditionelt og overveje om opgaver kan løses af andre profiler. Udvid kagen, og kig på alternative kanaler som fx jobcentre.”

Praktik er også en mulighed, for så kan man selv forme medarbejderen, siger Liv Andersen og tilføjer:

”Hvis man ikke vil investere i elever eller praktikanter, kan man ikke tillade sig at klage over problemer med at få medarbejdere. Det hænger sammen.”

Og så kræver synlighed over for unge en særlig opsøgende indsats:

”Kontakt skoler, tilbyd lærepladser og hjælp med afslutningsprojekter. Det er en dårlig strategi at håbe på, at nogen af sig selv får øje på jer. Det gælder om at blive lettere at få øje på.”

Er det tilknytning af medarbejdere, der er udfordringen, kan man udarbejde en seniorpolitik, lyder det fra Liv Andersen:

”Hvis nogen nærmer sig pension, kan man tilbyde deltid. En seniorpolitik gør jer relevante for dem, der har værdifuld erfaring.”

Hun tilføjer:

«Tænk kreativt og fleksibelt. Mange gør ingenting, fordi de tror, at det er dyrt. Det er ikke rigtigt. Meget kan gøres uden de store omkostninger. Og små skridt kan også gøre en forskel, for hvis I kun har brug for få nye medarbejdere om året, skal der ikke så meget til.”

Liv Soelberg Andersen, udviklingschef & kommunikationsrådgiver i Publico Kommunikation, er en af oplægsholderne på konferencen Fremtidens Arbejdskraft i den grafiske branche, der foregår i Middelfart den 29. januar fra kl. 12.00-16.15. Konferencen er gratis for GRAKOMs medlemmer. Læs mere om programmet, og tilmeld dig her.

Læs også
En ny undersøgelse viser, at trykte reklameaviesr  udleder markant mindre CO2 end digitale reklameaviser. Resultaterne gælder for de undersøgte eksempler og kan ikke generaliseres til alle reklameformater. Undersøgelsen peger desuden på, hvordan annoncører, udbydere og forbrugere kan mindske klimaaftrykket fra annoncering
Europa-Parlamentet følger Rådet og foreslår at skubbe EUDR-kravene et år frem. Parlamentet foreslår endvidere at udelukke bøger og magasiner fra EUDR’s anvendelsesområde.